מה זה טרקוורטיסטה?
כל מי ששיחק FM בשנים האחרונות ודאי שאל את עצמו - מה זה טרקוורטיסטה? במדריך זה נלמד על התפקיד המעניין שנולד באיטליה
נכתב ע"י: Asify | בתאריך: 26/04/2013 | צפיות: 11597
קטגוריה: מדריכים | משחק: Football Manager 2013
שחקני Football Manager רבים מכל העולם שואלים את עצמם בשנים האחרונות: מה זה "טרקוורטיסטה"? מה זו המילה המוזרה הזו ומה המשמעות שלה?
מאז Football Manager 2010, בו נוספה האפשרות להגדיר לכל שחקן את התפקיד הספציפי שלו על המגרש, אחד התפקידים האפשריים הוא תפקיד ה"פליימייקר (טרקוורטיסטה)" (באנגלית: Trequartista).
"טרקוורטיסטה" היא מילה באיטלקית שפירושה הוא שלושת רבעי (3/4). בכדורגל, הכוונה היא לתפקיד של שחקן המשחק בקו שלושת-רבעי המגרש.
באנגלית נוהגים לכנות את התפקיד הזה "פליימייקר" (עושה משחק) אך תפקיד ה"טרקוורטיסטה" הוא ייחודי ושונה ממנו במעט.
בדרך כלל מדובר בחלוץ טכני ומוכשר, חלוץ שני, או בקשר התקפי שמקבל חופש יצירתי לנוע כרצונו. מספר 10 קלאסי. השחקן ניצב בדיוק ב"חור" שבין חוליית הקישור וההתקפה, ומנהל משם את המשחק.



תולדות התפקיד
תפקיד הטרקוורטיסטה נפוץ במיוחד בליגות הספרדית והאיטלקית, ליגות בהן קצב המשחק הוא לרוב איטי יותר ולשחקנים יש יותר זמן להיות עם הכדור ולהחליט לאן להעביר אותו.
באנגליה התפקיד אינו נפוץ במיוחד, מכיוון שסגנון המשחק הרבה יותר מהיר ולשחקנים אין הרבה זמן עם הכדור, מה שהופך את התפקיד הזה לפחות אפקטיבי.

שתי הדוגמאות הבולטות ביותר של שחקני טרקוורטיסטה שהשפיעו על סגנון המשחק של קבוצתם הם זינאדין זידאן ורוברטו באג'יו.
כיום אפשר לתת כדוגמה את פרנצ'סקו טוטי ואפילו את ליונל מסי כשחקנים שמובילים את קבוצתם בתפקיד הזה.
התפקיד מנצל באופן מושלם את היכולות של השחקנים הללו בכך שהוא מאפשר להם תנועה חופשית על המגרש ואת ההחלטה מה לעשות עם הכדור בכל רגע - האם להתקדם לבד או למסור כדור עומק קטלני.

בסרטון שמסתובב ברשת ניתן לראות את זינאדין זידאן בתפקיד הטרקוורטיסטה במשחק של יובנטוס נגד פארמה (1999).
הוא נמצא ממש בקו שמאחורי החלוצים. תנועת הרגליים המהירה שלו, הכדרור וקור הרוח המדהים הופכים אותו לא רק לאחד משחקני טרקוורטיסטה הגדולים בעולם אלא לאחד משחקני הכדורגל הגדולים אי פעם.

הטרקוורטיסטה במשחקי FM
במסך הטקטיקה של Football Manager 2013, ניתן לתת לשחקן את תפקיד הטרקוורטיסטה.

אילו יכולות חשוב מאוד שיהיה לשחקן שבחרת לתפקיד הזה?

תנועה ללא כדור (Off the ball) - חשוב מאוד שיהיה לשחקן דירוג גבוה ביכולת הזו, שיעזור לו לחלוף על פני שחקני יריב ולייצר לעצמו מספיק מרחב חופשי כדי להעביר כדורים מושלמים שיחדרו את הגנת היריב.

מסירות (Passing) - מלבד תנועה ללא כדור, זו היכולת החשוב ביותר עבור שחקן טרקוורטיסטה. השחקן חייב לדעת למסור בצורה מושלמת.

סיומת (Finishing) וקור רוח (Composure) - אם השחקן יחליט ללכת לבד ולא למסור, חשוב מאוד שיהיו לו סיומת וקור רוח גבוהים כדי לגמור את העבודה בעצמו.

טכניקה (Technique), תעוזה (Flair) ויצירתיות (Creativity) - בדיוק כמו פליימייקר, גם הטרקוורטיסטה חייב דירוג גבוה ביכולות הללו כדי לייצר מהלכים ורגעי כדורגל מדהימים שידברו עליהם שנים.

נגיעה ראשונה (First touch) - ברגעים של התקפה מתפרצת, השחקן יתעורר לחיים ואם יש לו נגיעה ראשונה טובה, הוא יוכל לסדר מצב הבקעה לחלוץ או ללכת לבדו עד הסוף.

ראיית משחק (Anticipation) וזריזות (Agility) - יכולות נוספות חשובת לשחקן בתפקיד זה.

כשאתה בוחר לשחקן את תפקיד הטרקוורטיסטה, חשוב לזכור כי תמיד יהיה לו "חופש יצירתי" מקסימלי ו"ריצה מעמדות אחוריות" לעתים נדירות מאוד, אלו הגדרות ברירת מחדל עבור טרקוורטיסטה כדי שיוכל לנצל את הכוח ההתקפי שלו.

כמובן שלא חובה שיהיו לשחקן ציונים גבוהים מאוד (15 ומעלה) בכל 10 היכולות שהזכרתי, אבל עבור קבוצה גדולה שמתמודדת לאליפות, שחקן טרקוורטיסטה יהיה חייב לפחות ש-8 מתוך 10 יכולות יהיו גבוהות מאוד (מעל 15).
שחקנים כמו קאקה, חאתם בן ארפה ואנטוניו די נטאלה מתאימים לתפקיד באופן מעולה.


פרופיל של אנטוניו די נטאלה - טרקוורטיסטה מעולה

מארק האמשיק, שחקנה של נאפולי, הוא השחקן המושלם ביותר לתפקיד הטרקוורטיסטה על פי הנתונים של FM 2013.
יש לו ציונים של 15 ומעלה בכל 10 היכולות שחשובות לטרקוורטיסטה - הוא הטרקוורטיסטה המושלם.
עם מארק האמשיק בתור טרקוורטיסטה, תוכל להיות בטוח שתקבל 10-15 בישולים בעונה וגם כמה שערים יפים על הדרך.


פרופיל של מארק האמשיק - טרקוורטיסטה מושלם

לסיכום
תפקיד הטרקוורטיסטה הוא תפקיד קשה מאוד בכדורגל המודרני, מעט מאוד שחקנים יכולים לבצע אותו באופן מושלם.
למרות זאת, אם תמצא ותבחר את השחקן המתאים לתפקיד הזה, הרווח עבור קבוצתך יהיה כל כך גדול כך שיהיה כדאי אפילו לשלם עבורו סכום משמעותי ולהתאים במיוחד בשבילו את הטקטיקה שלך.

מתורגם מתוך The Away Stand

דיון על תפקיד הטרקוורטיסטה בפורום
מאמר זה הועלה ע"י כתב האתר Asify בתאריך 26/04/2013
FMisrael.com - אתר המנג'ר הישראלי