איך להתמודד עם הגדולות?
אין מנג'ר שלא מכיר את הלחץ לפני המשחקים נגד הקבוצות הגדולות של הליגה - איך שורדים את המשחק? איך עוברים את המכשול בלי לספוג השפלה?
נכתב ע"י: Asify | בתאריך: 26/01/2010 | צפיות: 5657
קטגוריה: טיפים | משחק: Football Manager 2010
לא פעם נתקלתי בהודעה של גולש בפורום Football Manager שטוען שלא משנה מה הוא עושה, תמיד המועדונים הגדולים במשחק ינצחו אותו.
הטענה הזו מוכרת לרבים בקהילת Football Manager: גולשים שטוענים שהמשחק מרמה אותם איכשהו ושממהרים להאשים את המחשב במקום לנתח את הבעיות בקבוצה שלהם.
אני משחק כרגע עם טוטנהאם ב-FM 2010 והאמת שהולך לי לא רע נגד הקבוצות הגדולות, אז החלטתי לחלוק איתכם את הידע שלי ואת הגישה שלי לקראת משחקים גדולים.


רעננה מנסה להתמודד עם חיפה הגדולה

התוצאות
לפני שאמשיך אני חייב להבהיר שהמדריך הזה לא יסביר לכם איך לנצח את צ'לסי, מנצ'סטר, ליברפול, ארסנל או כל קבוצה גדולה בליגה שלכם.
אני אסביר לכם את האסטרטגייה שלי כשהקבוצה שלי מתמודדת נגד קבוצה הרבה יותר גדולה וטובה ממנה.
בינתיים סיימתי את רוב העונה עם טוטנהאם בליגה האנגלית ואלו התוצאות שלי נגד הגדולות:
הפסד 3-0 למנצ'סטר בחוץ
ניצחון 1-0 על ליברפול בבית
ניצחון 2-1 על ארסנל בבית
הפסד 2-1 לצ'לסי בבית
תיקו 0-0 עם מנצ'סטר בבית
ניצחון 3-0 על ארסנל בחוץ
הפסד 4-2 לליברפול בחוץ

נו מה אתם אומרים? תוצאות טובות, לא? ניצחתי פעמיים את ארסנל הגדולה, היריבה המושבעת שלנו.
רצף המשחקים הזה מראה לכם שאפשר לנצח את הקבוצות הגדולות של הליגה. הניצחון על היריבה ארסנל נתן זריקת מוראל אדירה לקבוצה והגביר את שביעות הרצון של האוהדים.
ההפסד למנצ'סטר היה בשלב מוקדם של העונה, כשהקבוצה שלי עדיין לא הייתה בנויה, ובכל מקרה מנצ'סטר היא לא קבוצה שפשוט לנצח - היא לדעתי הקבוצה הכי קשה לנצח באנגליה. שיחקנו נגדם לא רע בכלל אבל הכישרון של רוני היה יותר מידי עבורנו.

תקשיב לסקאוט שלך
כשהגעתי לטוטנהאם מיניתי סקאוט ספציפי - Barry Whitbread. הוא לא רק טוב ב"הערכת יכולת" (judging ability) ומעולה ב"הערכת פוטנציאל" (judging potential), אלא גם יש לו "ידע טקטי" (tactical knowledge) לא רע.
למה זה עוזר? כי הוא הסקאוט שאני שולח לאסוף מידע על היריבה הבאה.
הוא מביא לי טיפים מועילים - על מי צריך לשמור הכי הרבה? איך כדאי לשחק במשטח הדשא של היריבה? ועוד.
פרט חשוב מאוד שהוא סיפק לי לפני הניצחונות על ליברפול וארסנל זה שכדאי לשחק נגד הקבוצות האלו כדורגל מדויק עם מסירות מדויקות, מה שבסופו של דבר עשה את ההבדל במשחקים האלו ועזר לי לספק כדורים לשלישייה ההתקפית שכבשה את השערים.


סקאוט מומלץ - Barry Whitbread

הוראות נגד שחקני היריבה
לפני כל משחק אנחנו נדרשים לתת לשחקנים שלנו הוראות לגבי שחקני היריבה.
לאחרונה התחלתי לחבב את ההוראות האלו ואני משתמש בהן לפני כל משחק. אבל בניגוד לרבים אחרים שסתם מחלקים הוראות לשחקנים היריבים, אני חושב שזה חשוב מאוד לבדוק את היכולות של השחקן היריב לפני שאתה בוחר לתת לו הוראה ספציפית.

הדברים העיקריים שצריך לשקול הם אלו שאתה רוצה למנוע מהקבוצה היריבה - אני למשל מעוניין לצמצם את אספקת הכדורים משחקני הכנף היריבים לחלוצים שלהם ואני רוצה שכשהחלוצים יקבלו כדור, לא יהיה להם הרבה מרחב לנוע בו.
בנוגע לשחקני הכנף, אני אבדוק עד כמה הם מהירים, שמירה הדוקה על שחקן כנף יכולה להיות דרך מעולה להפחית את המסירות שלו לחלוצים כי אתה דואג שאתה תמיד לפניו, אבל אם הוא שחקן מהיר וחזק הוא ישאיר את השומר שלו מאחור וזה לא יעזור בכלל.
במקום זה, אולי כדאי לסגור ולהגביר את הלחץ על שחקן הכנף הזה (אלא אם כן הטכניקה שלו טובה מאוד) או פשוט לדאוג ששחקניך יאלצו אותו לשחק עם הרגל החלשה שלו.
ברוב המקרים זה עובד לי.

אל תשכחו את המגנים היריבים, אם אתם צופים שהם יגיחו להתקפה ויסייעו לקבוצה שלהם.
עוד דבר שעובד תמיד זה כאשר יש נגדך שחקן במרכז המגרש, פליימייקר שלא יודע לנוע כל כך טוב. תצמיד אליו שומר אישי ותוך כמה דקות הוא פשוט ייעלם. זה טוב על שחקנים כמו פול סקולס, או ריקלמה שמשחקים אצלי במנצ'סטר סיטי.

הוראות מהקווים
בכל משחק של הקבוצה שלך נגד קבוצה גדולה אתה מוצא את עצמך דבוק למסך המחשב, צופה בכל מסירה וגליץ' - הכל כדי לדאוג שהקבוצה שלך לא מושפלת.
לכן חשוב מאוד להגיב להתרחשויות שקורות על הדשא - אם אתה עולה ליתרון, צריך לדעת איך לשמור עליו.
היכולת לדעת איזה שינוי לבצע ומתי לבצע אותו, יכולה להכריע משחקים.

אם אתה משחק נגד קבוצה נלהבת ומלאת כישרון כמו ארסנל, כדאי להטריד אותם, לריב איתם, לכסח את השחקנים ולגרום לתסכול רב ככל האפשר.
נגד ליברפול אני משתדל ללחוץ ולסגור, לא להשאיר מקום פנוי בקישור לג'ררד והחבורה שלו, מה שמאלץ אותם לבעוט מרחוק.
תמיד כדאי לאלץ את היריבה לבעוט מרחוק. למרות שאצל ג'ררד הבעיטות האלו לא פעם הופכות לשער, הן הרבה פחות מסוכנות מאשר מסירת עומק לחלוץ.



תכבד את היריבה, אך לא יותר מידי
אנשים נוטים להיכנס ללחץ לפני משחקים נגד הגדולות ומחפשים לא להפסיד במקום לחשוב על ניצחון.
אתה צריך ללמוד לאזן - מצד אחד להגן בקשיחות ובלחץ, ומצד שני להפעיל לחץ התקפי ולנסות לכבוש.
אם תאפשר לקבוצות האלו שליטה בכדור ופשוט תחכה שהשחקנים שלך יעשו איזו התקפה מתפרצת מוצלחת זה עלול גם לעבוד לטובתם - השחקנים האיכותיים של היריבה תמיד ימצאו דרך לפרוץ את ההגנה שלך.
אם השחקנים שלך מסוגלים להשיג את הכדור ולהגיע למצבי כיבוש, במיוחד במשחקי בית, עדיף לשחק מאוזן ולא להראות יותר מידי כבוד לקבוצות האלו.
במשחק שלי אני משלב בין אסטרטגיות שונות ואני משתדל למצוא איזון - לא יותר מידי הגנתי, אך גם לא יותר מידי התקפי.

לסיכום
הקבוצות הגדולות הן גדולות מסיבה מסוימת. השחקנים שלהן יותר טובים והן יותר איכותיות ממך. ברוב המקרים הגדולות ינצחו אותך כי יש להן סגל יותר טוב וכי המנג'ר היריב הוא טוב ממך.
אבל כמו שהראתי, הקבוצות האלו הן לא בלתי מנוצחות, נגד כל קבוצה צריך למצוא את האיזון הנכון בין שחקנים, אסטרטגייה ומזל.
ברוב המשחקים האלו אתה תגלה בסטטיסטיקות שהקבוצה שלך לא שולטת במשחק, אבל אם היא תשלוט בלוח התוצאות - זה הדבר החשוב בסופו של דבר.

מתורגם מתוך FMPundit
מאמר זה הועלה ע"י כתב האתר Asify בתאריך 26/01/2010
FMisrael.com - אתר המנג'ר הישראלי