המדריך לבניית אימפריה
אין דבר מאתגר יותר מאשר לקחת מועדון מתחתית הליגה החמישית ולהביאו לצמרת העולמית - הנה כמה טיפים של Chico לאמיצים מביניכם
נכתב ע"י: Chico18 | בתאריך: 31/12/2012 | צפיות: 40366
קטגוריה: מדריכים
נמאס לכם לזכות באליפויות עם טוטנהאם? אירופה קטנה על האתלטיקו מדריד שבניתם? אולי זה הזמן שתקחו אתגר אמיתי, תבנו קבוצה מלמטה. מה זה למטה? ליגה שלישית, רביעית, חמישית... נכון, זה פרויקט לטווח הארוך. זה לא מומלץ לאנשים שלוקח להם המון זמן לעשות עונה אחת, גם לא מומלץ לאנשים חסרי סבלנות.
אבל אם אתם בעניין, הנה מאמר קצר שינסה לעזור לכם לעשות את הדרך למעלה, בתור אחד שכבר עשה את זה.


גם את רומא לא בנו ביום אחד

אז איך מתחילים?

דבר ראשון, תבחרו מדינה. אני אישית ממליץ לכם לשחק עם ליגה גדולה כמו ספרד, אנגליה או איטליה. למה? מכיוון שעם כל הכבוד לליגות האחרות, הרבה יותר מרשים להגיד "לקחתי את אליפות אנגליה" מאשר "לקחתי את אליפות הולנד". ברור שאתגר ניתן למצוא בכל מקום, אבל לפי דעתי, הכיף הגדול הוא לעשות את זה בליגות הכי גדולות. בכל מקרה, זו רק המלצה אישית. כבר ראיתי אנשים שבחרו את הקבוצה הכי גרועה בצפון אירלנד ונהנו מאוד להפוך אותה לאימפריה צפון אירית, יש גם כאלה.
אחרי שבחרתם מדינה לשחק בה, תתחילו להסתכל על הליגות הכי נמוכות של אותה מדינה. זה לא חייב להיות הליגה האחרונה - אני אישית בחרתי בליגה הרביעית מתוך 6, אבל זה כי הייתה לי סימפטיה לקבוצה ספציפית משם.
איך בוחרים קבוצה? אל תסתכלו ממש על דברים טיפשיים כמו תחזית התקשורת או התקציב שנותנים. זה הכל אותו זבל, כל הקבוצות מלמטה מעפנות. שווה לבחור קבוצה בגלל סיבה מסוימת שמושכת אתכם אליה - אולי צבע המדים, הסמל שלהם, שם האיצטדיון, ההיסטוריה בעבר - למשל, קבוצה שמעולם לא הגיעה בכלל לליגה השנייה וחסרת תארים - הכל הולך.
לטעמי, שלב בחירת הקבוצה הוא פחות חשוב, רוב הקבוצות דומות מאוד מאוד. פשוט שווה לקחת קבוצה שתתחברו אליה, שתדעו להגות את שמה. למשל, לא הייתי בוחר את Scunthorpe United...

טיפ שאני יכול לתת לכם בנושא - אחרי שבחרתם קבוצה, חפשו עליה מידע באינטרנט ותסתכלו על ההיסטוריה של הקבוצה הזו בתוך המשחק. תגלו קצת מה מסתתר מאחורי אותה קבוצה קטנה, מה הישגי השיא שלה, איזה אנשים מוכרים קשורים לשם. זה יחזק לכם את הקשר האישי לקבוצה.

בחרתי קבוצה, עכשיו?

זה הרגע להתחיל לשחק. אבל לפני שמתחילים להריץ את הימים, יש הרבה עבודה לעשות. זו עבודה שעושים בכל מועדון - אבל במועדונים קטנים היא קשה הרבה יותר, ודורשת המון השקעה.
בקבוצה קטנה יש המון דברים שצריך לעשות. על כל צעד קטן חשבו פעמיים: האם זה נחוץ? בקבוצות הקטנות אין מקום לטעויות ולצעדים פזיזים. חשבו לפני שאתם פועלים.
בתור התחלה - שחקו את כל משחקי הידידות במגרש הביתי שלכם. תנסו להזמין קבוצות מהדרג הראשון או השני באירופה, ככה תעשו יותר כסף. אם תבחרו לשחק מול קבוצה גדולה, אולי גם המשחק ישודר בטלוויזיה, מה שיכניס המון כסף למועדון.
בהמשך - תבקשו מהיו"ר לצרף למועדון קבוצת אם. ברמות הנמוכות, קבוצת אם שתשלח אליכם כשרונות היא דבר הכרחי, קריטי יש לומר. השחקנים האלה שנשלחים מקבוצות האם איכותיים מאוד בדרך כלל לליגות הנמוכות, בחינם לחלוטין, וחשוב לא פחות - הרבה מאוד פעמים הם גם ייזרקו ממועדוני האם, ואז, אחרי שהם כבר שיחקו אצלכם, הם גם יסכימו לחתום אצלכם לתמיד.
עכשיו הגיע הזמן להשקיע במערכת האימונים ובצוות המקצועי. לאנשי הצוות תגייסו מאמנים חסרי מוניטין, לא מוכרים, שיסכימו להגיע אליכם ולקבל מעט כסף. קחו אנשים שנמצאים ללא קבוצה, חפשו גם אלה שמשמשים כמאמנים בנבחרות, לפעמים גם הם יסכימו לבוא. חשוב מאוד לא להביא אנשי צוות מקבוצות. זה כסף מיותר לחלוטין.
אני ממליץ לבקש מהיו"ר שישפר את מערכת האימונים ואת מערכת הנוער. חשוב מאוד לשפר את המערכות האלה. זה אמנם עולה כסף, אבל זו השקעה חשובה לעתיד. אם היו"ר לא יסכים, תתעקשו בהמשך.

הסגל שלי גרוע...

כן, מה לעשות שהשחקנים הטובים אוהבים לשחק בקבוצות גדולות ועשירות. טבעי. ובכל זאת, סמנו את שחקני המפתח שלכם. תסתכלו לפי הנתונים מי השחקנים החשובים בקבוצה, למי שווה לתת את המושכות. אחרי שתראו את הסגל בתמונה הכללית, זה הזמן להתחיל לקנות שחקנים. סליחה - לקנות? לא, לא בדיוק. יותר נכון להשאיל, או לצרף. כי בקבוצות קטנות לא קונים, לא בהתחלה. משאילים דברים בחינם, ומצרפים שחקנים חסרי קבוצה. לא קונים - לא מבזבזים שקל!!!
מבחינת השאלות, אל תטרחו לחפש בליגה שלכם. תלכו למועדונים הבכירים במדינה שלכם ותבקשו מהם שחקני נוער שהם לא צריכים. ילדי פלא שלא נחוצים לקבוצות הגדולות, והם בדרך כלל יעדיפו להשאיל אותם לקטנות. תדאגו שזה יהיה אליכם - ובחינם.
לגבי שחקנים חופשיים, שווה לסרוק את השוק הזה ולראות מה כדאי לצרף. יש שם בעיקר שחקנים זקנים שכבר בדרך לסיים את הקריירה, ולמה שזה לא יקרה אצלכם? ברור שאצל שחקנים גדולים במיוחד לא יהיה לכם שום עניין לבוא אליכם. שווה להשתמש בחיפוש כזה באופציית הסינון של עוזר המאמן - "סמן רק מטרות ריאליות". אם מצאתם שחקן ותיק שעדיין לא עומד להתמוטט ומבקש דרישות לא גבוהות, צרפו ומהר!!! אם הדרישות למשכורת הן יחסית גבוהות, אולי שווה לזמן אותו למבחנים - Trial - ולראות איך הוא מתפקד במשחקי ידידות ומה הצוות המקצועי חושב עליו. הרבה פעמים, אחרי תקופה מסויימת במבחנים במועדון שלכם, הוא גם ינמיך את הדרישות.
עוד טיפ חשוב - בהשאלות תביאו צעירים, אבל בקניות - רק ותק! אל תקנו שחקן בן 17 שיכול להיות מבטיח. הרי כשהוא יגיע לרמה הפוטנציאלית שלו, אתם (בתקווה) תהיו כבר 2 ליגות למעלה, והשחקן ממילא לא יתאים. אז תקנו זקנים לעכשיו, תשאילו צעירים שיחזקו אתכם - הכל לעכשיו. אל תחשבו על הטווח הארוך בהחתמות, כי בטווח הארוך הקבוצה תהיה משהו אחר.



אני לא כל כך יודע את מי להביא...כולם נראים כל כך גרועים...

בקבוצות הקטנות השחקנים בדרך כלל מאוד מאוד חלשים ברוב התכונות שלהם. לא תמצא שחקן שיש לו גם יכולת טכנית, גם יכולת מנטלית וגם יכולת פיזית. אין דברים כאלה. בגלל זה צריך לדעת לזהות שחקנים שמשלבים יותר מ-2 תחומים. לדוגמה: חלוץ בעל מהירות גבוהה עם יכולת סיום (finishing), תנועה ללא כדור (off the ball) וקור-רוח מול השער (composure), הוא חלוץ שמשלב את כל האלמנטים שהוא צריך. ציון גבוה באופן יחסי לשאר הקבוצה בתכונות האלה ייתן לכם סקורר מטורף. שווה גם לבדוק בדו"ח הסקאוטים את החסרונות של השחקן, כי הרבה פעמים כתוב שם שהשחקן נוטה להיפצע, וחבל שדווקא שחקן המפתח שלכם - החלוץ הסקורר - ייעדר משחקים. תנסו למצא מישהו שמתאים למה שהגדרתי.
שחקני הגנה - חובה שתהיה להם מהירות מספקת, או לפחות שיחפו על זה ביכולת מיקום טובה. הייתי מתרכז בלהביא שחקנים הם בעיקר פיזיים, עם יכולות מנטליות וטכניות סבירות. בלם שהוא גם מהיר וגם חזק יכול להיות נכס להגנה שלכם. אז נכון - בהחלט ייתכן שלמגנים שלכם יהיה ציון גרוע בקבלת החלטות או באומץ - אבל בליגות הנמוכות לטעמי עדיף שיהיו כמה שיותר מהירים וחזקים, אחר כך דואגים לשכל.

מה כדאי לעשות כשמחדשים חוזה?

אז ככה - דבר אחד שמבחינתי היה קדוש כשהתחלתי לשחק, הוא לא לתת מענק חתימה/בונוס נאמנות לשחקנים כשהם מחדשים חוזה. השחקן כבר חלק מהמועדון, מה קרה שיקבל כסף רק על זה שהוא חותם? גם לשחקנים חדשים בקושי נתתי את זה. לתת צ'ופרים על גולים, מילא. נשמע לי כמו תמריץ טוב. אבל לתת כסף סתם ככה זה מיותר, תשתדלו להימנע. כמו כן, לדעתי מאוד רצוי להאריך חוזים רק בקטנה ורק לשחקנים ששווים את זה. אם אתם רואים שהשמירה מתחילה ושחקן ספסל מסיים חוזה בסוף עונה, אין מה למהר. הרי מהר מאוד הקבוצה שלכם תתחיל לעלות ליגות, ושחקן שהיה רלוונטי פעם ימצא את עצמו לא חשוב בכלל בעתיד.

ומה עם הנוער שלי?

עוד משהו מומלץ הוא לזרוק את כל שחקני הנוער והמילואים שלכם. כל שחקן שלא מתאים לסגל הראשון, שיעוף מהקבוצה. הרי אין טעם - כשמתחילים לשחק יש לכם מחלקת נוער זוועתית, והרוב הגדול שם יילך לפח ממילא. אין שום טעם להשקיע בהם כסף ומאמנים. תתגבשו על סגל אחד חזק, ואל תתנו לנוער שלכם לבזבז. את האמת שזה טיפ שלא יישמתי בעצמי כששיחקתי, אבל ראיתי שאנשים אחרים עושים את זה ולדעתי מדובר בצעד חכם. הרי לא יצמח לכם שום כישרון מעניין עם אקדמיית נוער זוועתית...



התחלתי לשחק, אבל אני כל הזמן מפסיד.

אז קודם כל - תתעורר, זה הגיוני להפסיד, אתה משחק בקבוצה קטנה. אם אתה מצפה לעלות ליגה כל עונה, לקחת אליפות ואחר כך צ'מפיונס ליג - צא מזה! רק הרבה עבודה, מזל ותכנון נכון יאפשר לכם לטפס למעלה במהירות (יחסית). סבלנות, זו מילת המפתח.
אבל יש עוד דברים חשובים שכדאי לשים לב אליהם. אתם מאמנים קבוצה קטנה, לא את ברצלונה. הטקטיקות ההתקפיות, שמאפשרות חופש יצירתי ואת הז'וגה בוניטו מתאימות לצ'מפיונס ליג ולא לליגה הרביעית באיטליה. אתם קבוצה קטנה, אנדרדוג - שחקו אנטי-כדורגל!
זו לא בושה להתבנקר, לקחת איזה שחקן פיזי וכסחן לקישור האחורי, לקחת חלוץ סילון עם קצת סיומת, ויאללה - בום קדימה! בזבוזי זמן, מנטליות הגנתית, מתפרצות - הכל הולך. זה רלוונטי במיוחד למשחקי החוץ, שנוטים להיות קשים יותר. אל תתביישו לשחק בטקטיקות הגנתיות ומתבנקרות. אתם לא קבוצה שאמורה להציג כדורגל יפה בינתיים, ובסופו של יום, מבחן התוצאה הוא מה שקובע. הדרך רחוקה מלהיות חשובה.

מה צריכה להיות המטרה שלי בעונה הראשונה?

זה תלוי בקבוצה. אני חושב שלא משנה איזו קבוצה תיקח, אתה בהחלט יכול להתחרות על מקום טוב באמצע טבלה, אם לא יותר, פשוט מכיוון שאם תעשה את הדברים נכון, אתה כבר תהיה ביתרון עצום מהשאר.
כל הליגה גרועה, אתה צריך להיות פשוט פחות גרוע. לטעמי חשוב מאוד לא לרדת ליגה בעונה הראשונה.
זה ממש לא קריטי לעלות בעונה הראשונה - שום דבר לא בוער. אני חושב שחשוב מאוד לשים דגש על משחקי הגביע, מכיוון שאם מגיעים להגרלות מול קבוצות מהליגות הגבוהות, והמשחק משודר בטלוויזיה, אפשר לקבל סכומי כסף גבוהים מאוד. חוץ מזה, אין יותר כיף מלשחק מול קבוצה ברמה הגבוהה ביותר, זה שובר שגרה לחלוטין וחוויה טובה לסגל. בעונה הראשונה שלי בבארנט, קיבלתי בהגרלה את צ'לסי בסטמפורד ברידג' והפסדתי רק 3-2. היה כיף.

אין לי סבלנות! עשיתי כל מה שאמרת, והקבוצה שלי נראית רע, כל השחקנים הגרועים, אני מאבד כסף כל חודש ואני כמעט לא מנצח.

אם אתה ממש סובל ונגעל, אז פשוט תוותר. זה לא אתגר שמתאים לכל אחד. רק תחשוב על הסיפוק האדיר שתרגיש אם עוד כמה עונות תמצא את עצמך בליגה הבכירה, ותדע שעשית את כל הדרך הזו לבדך... זה הדבר הכי מדרבן שיכול להיות. תקרא על סיפורים מהסגנון הזה (ע"ע בארנט שלי) ותראה כמה אפשר להנות מזה. אני עד היום לא נגמל מהשמירה שלי עם קבוצה קטנה...

אני עולה ליגות, אבל אין כסף וקשה להתקדם. הסגל טוב ומתאים לליגה החדשה, אבל מבחינת תקציב אנחנו נופלים בהרבה מהשאר. מה עושים?

אחת הדרכים הכי טובות להתחזק הוא לעשות קניות של שחקנים מבטיחים בזול, מתוך ידיעה שאחרי שיתפתחו ירצו לקחת ממך אותם. סוג של סחר בשחקנים. קרה לי המון פעמים שהבאתי שחקן בידיעה שהוא יישאר בקבוצה, וכשיתחילו להתעניין בכישרון אדרוש מחיר גבוה ואמכור.
איך עושים את זה? דואגים שתהיה מערכת סקאוטים טובה ומחכים שהם ימצאו ריג'נים מוצלחים. שווה לחפש במדינות קטנות שאפשר להביא משם שחקנים בזול - כמו בדרום אמריקה, אם כי זה בעייתי לשלוח סקאוטים לשם, כי זה מחוץ ליבשת. מה שאפשר לעשות זה להזמין שחקנים משם למבחנים (Trial) ואז לראות מה אומרים עליהם ואיך הם נראים.
בסוף עונה תסתכל על שחקנים שמסיימים חוזה ותחתים בחינם כמה שיותר צעירים מבטיחים במשכורת נמוכה. גם אם הם לא יהיו חומר להרכב הראשון, תוך 2 עונות תוכל למכור בהרבה יותר כסף.




המדריך נכתב בתקופת Football Manager 2007, אך רלוונטי גם למשחקים החדשים.
מאמר זה הועלה ע"י המשתמש Chico18 בתאריך 31/12/2012
FMisrael.com - אתר המנג'ר הישראלי