אגדות הכדורגל - פלה
מלך הכדורגל שילב בין גאונות לצניעות בעלייתו מרחובות ברזיל אל פסגת העולם - חוזרים אל אגדת הכדורגל פלה
נכתב ע"י: seb | בתאריך: 02/12/2009 | צפיות: 9741
קטגוריה: כתבות
יש מעט מאוד אנשי ספורט מזוהים בהיסטוריה מאשר אדסון ארנטס דו נסימנטו, הידוע בכינויו פלה, שנחשב בידי רבים לשחקן הטוב ביותר בהיסטוריה של הכדורגל. היכולת המרהיבה שלו על המגרש בשילוב עם אישיות מכובדת מחוץ למגרש זיכו אותו בכינוי 'מלך הכדורגל'. השיאים הרבים שקבע נשמרים עד היום והפכו אותו לדמות ידועה בכל רחבי העולם, גם הרבה מעבר למגרש הכדורגל.

המספרים שמסכמים את הקריירה של פלה הם לא פחות ממדהימים. השחקן היחיד שזכה בשלושה גביעי עולם וגם כבש בשני גמרים, רשם 92 הופעות במדי נבחרת ברזיל בהן מצא את הרשת 77 פעמים וסיים את הקריירה עם 31 תארים ו-1,281 שערים ב-1,363 משחקים. אכן מספרים מטורפים אבל הם מספרים רק חלק מהסיפור.

פלה נולד בשנת 1940 בעיר קטנה בשם טרס קורסוס במדינת מינאס ז'ראיס בברזיל. אביו של פלה, דונדיניו, היה שחקן בקבוצת פלומיננזה והוא נטע בו את האהבה לספורט. מגיל קטן דבק בו הכינוי 'פלה', למרות שהוא בעצמו הודה שלאף אחד אין מושג מה פירוש המילה. פלה גדל בעוני רב בעיר באורו וכילד קטן עבד במסעדה בתור מגיש תה כדי להרוויח מעט כסף. פלה נהג לשחק עם הילדים ברחובות שכונת העוני, שם לא יכלו להרשות לעצמם כדור אמיתי והסתפקו בגרב מלאה בניירות עיתונים. בגיל 14 פלה התגלה על ידי שחקן נבחרת ברזיל לשעבר וולדמר דה בריטו, שזיהה את הכשרון הטמון בו ולקח אותו לקבוצת סנטוס בעיר סאו פאולו. וולדמר הצהיר בפני ראשי המועדון כי הילד הרזה יהיה שחקן הכדורגל הגדול בעולם.


פלה הצעיר במדי סנטוס

אחרי שנה אחת בקבוצה הצעירה של המועדון פלה עלה לקבוצה הבוגרת ובגיל 15 כבש בהופעת הבכורה שלו בנצחון 7-1 על קורינתיאנס. בעונה הבאה הפך הילד בן ה-16 לשחקן קבוע בהרכב סנטוס וזומן לנבחרת הלאומית של ברזיל למשחקי גביע העולם בשבדיה בשנת 1958. באותו טורניר פלה בן ה-17 היה חלק מנבחרת מבריקה שכללה את דידי, ואוה וגארינצ'ה. אבל הנער הצעיר היה מעל כולם וסיים את הטורניר עם שישה שערים בארבעה משחקים, כולל שלושער בחצי הגמר מול צרפת וצמד בגמר בנצחון 5-2 על המארחת שבדיה. בסיום המשחק פלה לא עמד בהתרגשות ופרץ בדמעות של אושר כשחבריו לקבוצה מברכים אותו על ההופעה הבלתי נשכחת.



פלה המשיך להשתפר ולקרוע את הרשתות בברזיל כשבעונת 1959 הוא כובש 127 שערים. יחד עם פלה הפכה סנטוס לאימפריה בברזיל וזכתה בעשר אליפויות במשך שנותיו של פלה במועדון. לגביע העולמי במקסיקו 62' ברזיל הגיעה כאלופה הגאה וכמעט אותו הרכב שזכה בגביע ארבע שנים מוקדם יותר. פלה נחשב כבר בגיל 21 לשחקן הטוב בעולם וכיכב במשחק הראשון מול המארחת עם שער ובישול אבל נפצע במשחק הבא מול צ'כוסלובקיה ונאלץ להחמיץ את שאר הטורניר. הנבחרת הגדולה של ברזיל הסתדרה גם בלעדיו כשגארינצ'ה לקח את התפקיד הראשי בקבוצה והוביל אותה לזכיה שניה ברציפות. אחרי המונדיאל ב-62 הקבוצות העשירות מאירופה כמו ריאל מדריד, מנצ'סטר יונייטד ויבנטוס ניסו להחתים את הכוכב הצעיר, אבל ממשלת ברזיל הכריזה על פלה כ'אוצר לאומי' ואסרה עליו לעבור לקבוצה מחוץ למדינה.



בגביע העולמי שנערך באנגליה בשנת 66 נחלה ברזיל אכזבה מרה כשפלה שוב כבש במשחק הראשון אבל נפצע והתקשה לחזור לכושר במשחק שבו ברזיל הודחה על ידי פורטוגל. אחרי הכשלון באנגליה פלה חזר להפציץ בברזיל ובשנת 69 כבש את השער האלף שלו בבעיטת עונשין מול קבוצת ואסקו דה גאמה. צריך לזכור שבאותן שנים שיחקו בליגה הברזילאית השחקנים הטובים בעולם, דבר שהופך את הישגיו של פלה עם סנטוס למרשימים יותר. פלה הפך לאחד הספורטאים המוכרים בעולם וההשפעה שלו היתה עצומה גם מחוץ למגרש. בשנת 67, שני הפלגים המעורבים במלחמת האזרחים בניגריה הסכימו להפסקת אש כדי שיוכלו לצפות במשחק ראווה שבו השתתף פלה בבירה לאגוס.

למונדיאל במקסיקו 70 פלה הגיע כשחקן ותיק שהוביל את אחת הקבוצות הגדולות שנראו אי פעם עם כוכבים כמו ריבליניו, טוסטאו וז'אירזיניו. המכונה המשומנת של ברזיל ניצחה בקלות עד לגמר בו פגשה את נבחרת איטליה. בשירת הברבור שלו בגביע העולמי פלה כבש את השער הראשון בגמר ובישל עוד שניים, כשברזיל מציגה כדורגל ברמה אחרת מכל מה שנראה עד אז ומוחצת את איטליה 4-1. בסך הכל כבש פלה 12 שערים בארבעה מונדיאלים.



זמן קצר לאחר הזכיה השלישית בגביע העולם פרש פלה מהנבחרת אבל המשיך לשחק עוד ארבע עונות במדי סנטוס עד לפרישתו בגיל 34. לאחר הפרישה סנטוס הודיעה כי אף שחקן לא ישחק יותר עם החולצה מספר 10, עוד הוכחה לכך שאף לא יכול להשתוות למאסטר. כעבור שנה הכסף הגדול בליגה האמריקאית שכנע את פלה לחזור מהפרישה כשהצטרף לקבוצת ניו יורק קוסמוס בה שיחק במשך שנתיים ועזר להכניס את הכדורגל לתרבות הספורט האמריקאית. בשנת 1977 פלה תלה סופית את הנעלים וסיים קריירה אדירה.


פלה נפרד מהאוהדים במשחקו האחרון

במשך שנותיו כשחקן הפך פלה לאחת הדמויות המוכרות בעולם. בשיאו היה פלה דוגמה מושלמת לשחקן כדורגל עם מהירות, כוח, שליטה בכדור ויכולת סיום קטלנית. הרבה בזכות ההופעות שלו על המגרש הפך הכדורגל לספורט נערץ בכל העולם וגם לאחר פרישתו הוא ממשיך להפיץ את האהבה למשחק הכדורגל ברחבי העולם. עד לימינו נותרה גדולתו כזאת שכאשר אומרים 'ברזיל' השם הראשון שקופץ לראש הוא 'פלה' - האחד והיחיד.

וידאו


מבחר מהלכים מדהימים מכל הזמנים



פלה כובש שער מדהים בגמר המונדיאל ב-58


שחזור ממוחשב של השער היפה ביותר לדעתו של פלה - מול יובנטוס בשנת 59


תרגיל יפהפה שלא הסתיים בשער
מאמר זה הועלה ע"י המשתמש seb בתאריך 02/12/2009
FMisrael.com - אתר המנג'ר הישראלי