מסך ניתוח משחק
כל מה שרציתם לדעת על המסך החדש של FM 2010 המאפשר לנתח את המשחק ע"פ אירועים מדויקים - איך להבין את הנתונים?
נכתב ע"י: Asify | בתאריך: 09/11/2009 | צפיות: 7071
קטגוריה: מדריכים | משחק: Football Manager 2010
בין שלל החידושים של Football Manager 2010 נמצא גם מסך ניתוח המשחק (Analysis).
במסך ניתוח המשחק ניתן לראות על מגרש כדורגל מאיפה הקבוצה שלך בעטה, איפה היא מבצעת עבירות, כמה מסירות מוצלחות היא העבירה ומהיכן, ועוד עשרות נתונים.
זהו כלי גאוני שיעזור לך לנתח את הביצועים של קבוצתך ולבחון מהם החורים ומהן הבעיות בטקטיקה שלך.
הרבה מהמידע שמוצג במסך הניתוח הוא יותר סובייקטיבי מאשר נתונים יבשים וברורים, ולכן יכול להיות יעיל יותר לצורך אבחון התחומים הספציפיים בקבוצה שדורשים שיפור או לצורך הסבר של החריגות בסטטיסטיקות המשחק.
יחד עם צפייה במהלכים הבולטים של המשחק, כעת ב-Football Manager 2010 קל יותר מתמיד לתקן את הבעיות שמתרחשות במשחק או בעונה.

שימו לב שלחיצה על עיגול במסך ניתוח המשחק יעביר אתכם להילוך החוזר של אותו אירוע. אז יש המון הזדמנויות לראות היכן הדברים הלכו טוב והיכן לא.

בעיטות
עמוד הבעיטות במסך ניתוח המשחק יכול אולי לרמוז לך מדוע הקבוצה שלך כובשת או לא כובשת (ומדוע היא סופגת).
העיגולים הקטנים שמופיעים על מגרש הכדורגל מראים לך אילו בעיטות הלכו למסגרת, אילו נחסמו, אילו עפו החוצה, אילו נעצרו והכי חשוב, אילו בעיטות נכנסו פנימה.
אתה יכול לדעת מיהם השחקנים שתרמו את הכי הרבה בעיטות למסגרת (והכי מעט), לבדוק כמה בעיטות נבעטו מרחוק ע"י כל אחד ומהיכן השערים נכבשו.

חשוב מאוד לנסות ולגרום לשחקנים שבדרך כלל מחטיאים את המסגרת, לבעוט כמה שפחות מרחוק.
אתה יכול לומר להם בהוראות האישיות שבמסך הטקטיקה לבעוט כמה שפחות מרחוק, או אם זו בעיה קבוצתית, תוכל לומר לקבוצה להעביר את הכדור במסירות קצרות לתוך הרחבה ולהימנע מבעיטות מרחוק.
תשקול אפילו להדיח מההרכב שחקנים שלא מקשיבים להוראות האלו וממשיכים לבעוט מרחוק, או להוריד להם את החופש היצירתי או לבקש מהם להפסיק לבעוט מרחוק באמצעות אימונים.

בעניין ההפוך, אתה יכול להשתמש בעמוד הבעיטות כדי לנתח מהן הנקודות החלשות של קבוצתך, מאיפה היא סופגת שערים.
אם רוב השערים שאתה סופג הם מבעיטות מרחוק, זה כנראה דבר טוב. אבל אם יותר מידי מהבעיטות האלו מרחוק מגיעות למסגרות, כדאי להפעיל יותר לחץ על הקבוצה היריבה ע"י שמירה אישית והגדלת הלחץ והסגירה על שחקניה.
אם הבעיטות מגיעות מעמדות קרובות לשער, תבדוק איך הקבוצה שלך הייתה יכולה להגיע לעמדות האלו ולמנוע את הבעיטה, ותבצע שינויים טקטיים במטרה להפחית את אספקת הכדורים של היריבה או יותר טוב, לנטרל את הבועטים.


דבאלאשוילי עם ניצול מצבים מעולה

מסירות
באמצעות הצגה של המרחק והתוצאה של כל מסירה, יותר קל לדעת מיהם השחקנים שמנסים יותר מידי מסירות ארוכות או פשוט יותר, מיהם השחקנים הגרועים במסירות.
המצב האידיאלי הוא לראות כמה שיותר עיגולים ירוקים במסך הזה - עיגול ירוק מסמל מסירה מוצלחת.
אם אתה לא רואה הרבה עיגולים ירוקים, בדוק מהו סוג המסירות שלא מגיע ליעדו בהצלחה.
אם זו בעיה כללית של הקבוצה, נסה לשנות את סגנון המסירות בטקטיקה או השתמש ב"צעקות מהקווים" כדי לומר לשחקנים להיזהר יותר ולשמור על הכדור.
באמצעות צפייה בהילוך חוזר של המהלכים, אתה גם תוכל לראות האם הבעייה נגרמת בגלל בדידות של השחקן המוסר, צריך לדאוג שלכל שחקן יש אופציית מסירה.
אם זהו לא המצב, ויש שחקנים ללא אופציית מסירה, תשקול לבצע שינויים במערך (Formation), בתפקידי השחקנים (Roles) או במשימות השחקנים (Duties) כדי להוסיף יותר איזון למערך ההתקפי של הקבוצה.


יניב קטן - רוב המסירות מוצלחות

תוצר לוואי של עמוד ניתוח המסירות הוא האפשרות לראות תנועות של שחקנים.
קשר שרץ מקצה לקצה יהיו לו המון עיגולים במסך, בעוד שבלם שנדבק לעמדה שלו יהיו לו מספר נמוך של עיגולים שרובם יתרכזו בחצי של הקבוצה.
בהתאם לאיך שאתה רוצה שהשחקנים שלך ישחקו, אתה יכול להתאים ולשנות את התפקידים (Roles) והמשימות (Duties) כדי לגרום לשחקנים לנוע יותר או פחות.
אפשר גם לדעת מיהם השחקנים שרואים הרבה את הכדור ולעומתם, מיהם השחקנים שלא מעורבים מספיק במשחק הקבוצתי. בהתאם לכך ניתן לבצע שינויים טקטיים.
זהו כלי מאוד שימושי כדי לראות את הכיסוי של השחקנים שלך, וכדי להבליט תחומים שניתן לשפר בנוגע לאיזון של הקבוצה.

באופן דומה, אתה יכול בעמוד המסירות לבחון באילו אזורים של המגרש הקבוצה היריבה מצליחה לנצל את הקבוצה שלך ולהעביר מסירות מוצלחות.
השתמש בהוראות טקטיות על הקבוצה היריבה כדי לסגור שחקנים יריבים שמקבלים הרבה את הכדור ותשקול שינויי מערך (Formation), תפקידי שחקנים (Roles) או משימות שחקנים (Duties) כדי לכסות אזורים במגרש שבהם הקבוצה היריבה מקבלת יותר מידי מרחב פנוי.

תיקולים, עבירות ובלימות
בעמוד הזה ניתן לראות מיהם השחקנים שתורמים בצורה טובה לתחום ההגנתי של הקבוצה.
בדוק באיזה חלק של המגרש נעשים התיקולים (Tackles) ה"ירוקים" (מוצלחים) והתיקולים ה"אדומים" (לא מוצלחים), ובצע שינויי טקטיקה בהתאם.
אם יש הרבה תיקולים אדומים לשחקן מסויים זה אומר שהוא כנראה חלש בתיקולים ובהתמודדויות פיזיות עם שחקנים יריבים, או שהשחקן נתפס רחוק מהעמדה שלו יותר מידי (ולכן נאלץ לרוץ אחורה בחזרה כדי לגלוץ' לתיקול לא מוצלח).
נסה להוריד את עוצמת התיקולים של הקבוצה או לבצע שינויים כדי למנוע מאותו שחקן לרדוף אחורה אחרי היריבים שלו ולבצע תיקולים מסוכנים.

אם תראה הרבה בלימות (Interceptions) על המגרש, זה אומר שהמיקום של הקבוצה והשחקנים שלך הוא טוב.
אם אין הרבה בלימות, וגם יש הרבה תיקולים לא מוצלחים, זה אומר שהקבוצה צריכה לעבוד קשה יותר בשמירה על המערך ההגנתי שלה.
תשקול לשחק בגישה יותר הגנתית, אולי לשחק בפילוסופייה יותר קשיחה (Rigid), להוריד את עוצמת התיקולים ואת הלחץ/סגירה על שחקנים יריבים.

בנוגע לעבירות (Fouls), זה הולך יחד עם תיקולים.
תזכור שהמיקום שבו נעשתה העבירה יכול להשפיע על הכרטיס שהשחקן קיבל, כמו גם כמות העבירות שעשה אותו שחקן במהלך המשחק.
אם תעלה עם העכבר על העיגול של העבירה, תוכל לדעת באיזה דקה היא נעשתה, זה אולי יסביר את הסיטואציה.
בכדורגל מקצועני, רוב השופטים יתנו כרטיס אחרי העבירה השלישית או הרביעית - השתמש בנתון הזה כדי להפחית את עוצמת התיקולים אצל שחקנים שלך שנוטים לעבירות, או שתחליף אותם לפני שהם יסתבכו עם כרטיס אדום.

הרמות ונגיחות
2 הנתונים האלו יעילים מאוד כדי ללטש את הטקטיקה שלך.
יש קבוצות שלא אוהבת להרים כדורי גובה לרחבה ולכן השחקנים שלהן לא ירימו הרבה.
אם הקבוצה שלך מרימה הרבה כדורים, תשקול לצמצם את משחק האגפים של הקבוצה ע"י סגנון משחק יותר צר או פשוט לשחק עם פחות שחקני כנף (או לשנות לאותם שחקנים את הוראות ההגבהות ל"לעתים נדירות").
אם הקבוצה שלך לא מרימה מספיק כדורים מוצלחים, בדוק מי אשם - האם זה בגלל יכולת הרמות נמוכה של השחקנים באגף, או בגלל מיקום לא טוב של החלוצים ברחבה.

כאן נכנס תחום הנגיחות.
אם יש הרבה נגיחות מוחמצות בהתקפה, זה עשוי לרמוז שהקבוצה צריכה לשחק עם יותר מסירות על הקרקע ופחות הגבהות, או שהקבוצה צריכה שחקנים יותר גבוהים וחזקים.
אם יש הרבה נגיחות מוחמצות בהגנה, זה עשוי לרמוז על חולשה אווירית של השחקנים בהגנה, משהו שאפשר לפתור ע"י רכש שחקנים או ע"י צמצום של אספקת כדורי הגובה לחלוצי היריבה.
מבחינה טקטית, אתה יכול להוריד את הקו ההגנתי, כדי להוסיף כיסוי נוסף מאחורי חלוץ המטרה היריב, או להשתמש בהוראות יריבה כדי לשמור באופן פחות הדוק את השחקנים הגבוהים יותר בהתקפת היריבה.
אם השחקנים שלך לא מצליחים לנצח בעימותי גובה מדויקים, חשוב למנוע אותם מהנוגחים של היריבה.

מתורגם מתוך FM-Britain.co.uk
מאמר זה הועלה ע"י כתב האתר Asify בתאריך 09/11/2009
FMisrael.com - אתר המנג'ר הישראלי