FM 2010 - עוקבים אחריכם
"מאחורי הקלעים" לקראת השחרור של FM 2010 והפעם - עוקבים אחריכם, המפתחים מסבירים איך המשחק אוסף עליכם מידע
נכתב ע"י: Asify | בתאריך: 26/08/2009 | צפיות: 2994
קטגוריה: כתבות | משחק: Football Manager 2010
חברת הפיתוח Sports Interactive מסיימת בימים אלו את הפיתוח של משחק המנג'ר החדש, Football Manager 2010, שישוחרר ב-30/10/2009.
לקראת השחרור תעלה סדרת בלוגים שייכתבו ע"י מפתחי המשחק ויספרו על החידושים הגדולים, השיפורים, ההפתעות וגם סיפורים "מאחורי הקלעים".



בלוג "מאחורי הקלעים" - עוקבים אחריכם
(מאת מיילס ג'קובסון, מנכ"ל חברת SI)

אתמול סיפרתי לכם איך אנחנו בוחרים מה יהיו החידושים במשחק, והיום נדבר על נושא קצת יותר מעניין ושנוי במחלוקת - איסוף נתונים.

רוב הדברים שאתם עושים בחיים שלכם כיום, מעורב בהם איזשהו איסוף נתונים.
בכל מקום אוספים עליכם מידע - מיסים, שירותי רפואה, כרטיסי אשראי, מכונית, מצלמות מהירות, רשיון רכב, מנוי לקבוצת כדורגל, גלישה באינטרנט, פורומים, אתרי אינטרנט (אני אעצור עכשיו, כי זה יכול להימשך שעות!). בכל דבר כזה מעורב איסוף נתונים.

יש חברות שאוספות עליכם מידע ומשתמשות במידע הזה לצורך איסוף נתונים. יש אחרות שמשתמשות בזה כדי לשלוח מיילים ללקוחות שלהם לפי צרכים ופרטים. ואני מניח שיש גם כמה שמשתמשות בזה למטרות "בעייתיות".
אנחנו ב-SI משתמשים במידע שנאסף כדי לעזור לנו לפתח את המשחקים שלנו, וכדי לסייע לנו לבצע החלטות על בסיס מידע מעובד ומוצק.

Football Manager 2009 אוסף על האנשים שמשחקים בו 3 סוגים של נתונים. אני אפרט איזה מידע נאסף ואיך אנחנו משתמשים בו.

הסוג הראשון הוא מערכת הפרסומות של המשחק. כפי שאתם בטח יודעים, הטכנולוגיה החדישה של חברת IGA (שעושה לנו את הפרסומות במשחק) מאפשרת לפרסומות שמופיעות במשחק להתחלף ואף להתעדכן בפרסומות חדשות כאשר המשתמש מחובר לאינטרנט.
שלטי הפרסומת שמופיעים מסביב למגרש ב-FM 2009 השתנו מספר פעמים במהלך השנה האחרונה, כאשר מפרסמים הגיעו אלינו עם קמפיינים שהם האמינו שיכולים לפנות ללקוחות שלנו.
חלק מהפרסומות אנחנו מקבלים ומאשרים אותן (ואז אתם מקבלים אותן ל-FM 2009 שלכם, דרך האינטרנט) וחלק אנחנו דוחים.

השותפה שלנו בתחום הפרסומות היא IGA, המתמחה בתחום הפרסומות במשחקי מחשב.
כדי שהיא תוכל לגרום למפרסמים לפרסם במשחק, היא צריכה לאסוף מידע על משך הזמן שבו אנשים משחקים במשחק וצופים בפרסומות.
המידע שנשמר הוא המדינה שבה נמצא המשתמש (לפי כתובת IP) ומשך הזמן שבו הוא צופה בשלט פרסומת (במילים אחרות, כמה זמן הוא צופה במשחק של קבוצתו במנוע 2D או 3D).
המפרסמים לא יודעים מי אתה או מאיפה אתה (חוץ מאשר מדינה), וזה בהחלט עוזר לנו ולהם לכוון קמפיינים ופרסומות, כיוון שמפרסמים לא נוהגים לעשות קמפיינים עולמיים, אלא לפי מדינות.

הסוג השני של נתונים שנאספים הוא Steam.
Steam הוא שירות הורדת המשחקים החוקי הפופולרי ביותר כיום. Steam מאפשר לקנות עותק דיגיטלי של המשחק בצורת הורדה מהירה וקטנה, ולא עותק פיזי של המשחק שמגיע בקופסה ונמצא בחנויות, ומאפשר גם לקבל עדכונים אוטומטיים ברגע שהם יוצאים.
אלו מכם שהתקינו את המשחק באמצעות שירות Steam - הנתונים היחידים שנאספו עליכם והועברו אלינו הם כמה דקות כל אחד משחק ב-FM 2009 וכמה אנשים משחקים ב-FM 2009 דרך Steam, בסה"כ ולפי חודשים.
בזכות זה יכולנו לקבל את הנתון שחשפנו לפני מספר שבועות, לפיו הזמן הממוצע שבו כל משתמש שיחק ב-FM 2009 הוא 240 שעות, למרות שהמספרים עלו מאז הפרסום.
דבר נוסף שהיה מעניין בנתונים האלו הוא שכמות הזמן שבה אנשים משחקים ב-FM 2009 לא ירדה מחודש לחודש, למרות מספר המכירות הקטן שהיה בחודשים האחרונים לעומת ההשקה. זה מראה לנו שיש המון אנשים שממש נהנים מהמשחק, ומשחקים בו המון המון זמן.
נתונים כאלו מאוד חשובים לנו, כמו שאתם יכולים לדמיין, כיוון שזה נותן לנו איזון בין התגובות שאנחנו מקבלים מקבוצות קטנות של אנשים, כמו הפורומים (שם בדרך כלל האנשים יותר שליליים, כיוון שבפורומים אנשים נוטים לדבר כשיש להם בעייה) או אנשים בפאבים (שאומרים לנו כמה הם חולים על המשחק. למרות שאם הם כל כך אוהבים אותו הם היו בבית, משחקים בו, ולא בפאב).

Steam שומרים גם נתוני מערכת (מעבד, זיכרון וכו') על כל המשתמשים שמזמינים מהם משחקים, והם זמינים לכל אחד באתר שלהם.
למרות זאת, הנתונים האלו לא כל כך עוזרים לנו כי הם כלליים ומראים את נתוני המערכת של כל משתמשי Steam, מכל המשחקים שזמינים במערכת. מכיוון ש-FM פונה לפלח שוק אחר ממשחקים אחרים ומשחקים בו גם המון אנשים עם מחשבים חלשים מהממוצע, זה לא עוזר לנו.

אבל אין ספק שנתוני מערכת כמו מעבד וזיכרון יעילים מאוד עבורנו, כשמדובר בשחקני FM ולא בשחקנים כלליים.
כשאנחנו בודקים חידושים ותוספות שניתן להכניס למשחק, חשוב לנו מאוד לוודא שהמחשבים של הלקוחות שלנו יעמדו בזה וכאן נתוני מערכת מסייעים מאוד.
ובתחום הזה המערכות של חברת Uniloc עזרו לנו מאוד.

המערכות של Uniloc משמשות בדרך כלל לצורך "הגנה מפני העתקה" של המשחק אך ב-FM יש מערכת נפרדת שמטרתה לאסוף נתונים על המחשב שלך.
המערכת לא אוסף פרטים אישיים בכלל - רק נתוני מעבד, כרטיס מסך, רזולוציה, שפת מערכת, מערכת הפעלה.
מתי הפרטים האלו שימושיים עבורנו? לא מזמן היו כמה הודעות בפורום של אנשים ששאלו מדוע רזולוציית המינימום שדורש המשחק היא עדיין 1024X768 ולא השתנתה לרזולוצייה גבוהה יותר, כיוון שכל המחשבים החדשים שנמכרים כוללים רזולוציות גבוהות יותר.
אנחנו באמת בדקנו את העניין כשהתחלנו לעבוד על העיצוב החדש של FM 2010 ואמרנו עד כמה זה יהיה יותר קל עבורנו לעצב את המשחק עבור רזולוצייה גבוהה יותר כמו 1280X800.
אבל כשקיבלתי את הדוח על נתוני המערכת של שחקני FM 2009, גיליתי ש-32.94% מהאנשים עדיין משחקים במשחק ברזולוצייה של 1024X768 וזה עשה את ההחלטה קלה יותר - הרזולוצייה המינימלית לא תשתנה.

הייתי מאוד שמח לקבל דוחות ונתונים כאלו לפני שהשקנו את Football Manager 2009 עם מנוע התלת מימד שלו (התחלנו לאסוף את הנתונים האלו רק ב-FM 2009).
אם היה לנו אותם היינו יכולים לדעת באיזה כרטיסי מסך אנשים משתמשים, להיערך בצורה טובה יותר ולבצע מבחני תאימות יותר מדויקים, בהתאם ללקוחות שלנו.
כרטיס המסך שבו משתמשים הכי הרבה אנשים כולל רק 3.74% מסך כל האנשים, ולכן מגוון כרטיסי המסך של הלקוחות שלנו הרבה יותר רחב ממה שחשבנו.
השנה, לקראת FM 2010, צוות הטסטינג של SEGA יבצע הרבה יותר מבחני תאימות על מגוון הרבה יותר רחב של כרטיסי מסך, במטרה לנסות ולוודא שלא יהיו את אותן בעיות שהיו ב-FM 2009, שאנשים היו צריכים להוריד קובץ ענקי כדי להריץ את המשחק, אפילו ב-2D.

ב-Football Manager 2010 אנחנו מתכננים להמשיך ולנצל כל אחת מהמערכות הללו.
בלי קשר להחלטה של SEGA בנוגע למערכת שתבצע "הגנה מפני העתקה" במשחק החדש, מערכת איסוף הנתונים של Uniloc היא נפרדת ואנחנו עדיין יכולים להשתמש בה, בנוסף למערכת חדשה שאנחנו נשתמש במטרה להוציא מספר סטטיסטיקות על מסכים מסויימים במשחק והאם אנשים נכנסים אליהם.
אם נוכל לדעת באילו חלקים ובאילו מסכים של המשחק אנשים נמצאים הכי הרבה, ולאילו מסכים אף אחד לא נכנס - יהיה לנו הרבה יותר קל לקבל החלטות ולדעת מה צריך לשפר ומה לא, בנוסף לדעות של יושבי הפאבים וגולשי הפורומים.

Football Manager 2010 - כל הפרטים
Football Manager 2010 - כל התמונות
מאמר זה הועלה ע"י כתב האתר Asify בתאריך 26/08/2009
FMisrael.com - אתר המנג'ר הישראלי