סקאוטינג - מדע הנבואה
עם מבחר גדול של מאות אלפי שחקנים במשחק, איך תדע מי השחקן שאתה צריך? לזה נועדו הסקאוטים, אנשי מקצוע שתפקידם הוא למצוא את השחקן המתאים.
נכתב ע"י: seb | בתאריך: 30/11/2008 | צפיות: 7384
קטגוריה: טיפים | משחק: Football Manager 2009
תפקידו של המנג'ר הוא לא קל. הוא אחראי למעשה על ניהול רוב ההבטים של מועדון. אתה צריך לדאוג לאימונים, להתכונן למשחקים, לקבוע את ההרכב ואת הטקטיקה, לנהל משחקים, להתמודד עם התקשורת, לנהל את התקציב ותמיד לחפש איך לשפר את הקבוצה.
עם מבחר גדול של מאות אלפי שחקנים במשחק, איך תדע מי השחקן שאתה צריך?


כמעט בכל קבוצה מקצוענית ישנם אנשים שתפקידם הוא לעזור למנג'ר בביצוע ההחלטה הזאת. אלה הם הסקאוטים.

http://www.fmisrael.com/images/all/scout3.png">

סקאוט הוא למעשה אדם שמקצועו הוא צפיה בשחקנים והערכה של כשרון.
הרבה מהסקאוטים הם מאמנים לשעבר או שחקנים שפרשו ואחרים עשו קריירה מסקאוטינג בלבד. בכל שנה קבוצות משקיעות סכומים גדולים בסקאוטינג ועדיין, שחקנים שעלו מיליונים רבים מחממים את הספסל, בעוד שכוכבים עתידיים לא מתגלים כלל. סקאוט טוב שיעזור לך לקבוע איזה שחקן יתאים לקבוצה יכול לעשות את ההבדל בין הצלחה מקצועית וכלכלית לכשלון ופשיטת רגל.
עזרה בנושא במאמר על בחירת אנשי מקצוע.

ההערכות שהסקאוט יתן לכם לאחר שצפה בשחקן מועמד יהיו:

עמדות - מהי העמדה שבה השחקן משחק הכי טוב והאם הוא מסוגל לשחק בעמדות נוספות.

יכולת נוכחית - האם הכשרון והכישורים של השחקן הם מה שהמועדון זקוק לו.

יכולת פוטנציאלית - האם לשחקן יש פוטנציאל עתידי להתפתח שיצדיק את ההשקעה בו.

אישיות - איזה סוג של בן אדם הוא, האם הוא ישתלב בקבוצה בקלות.

תכונות חזקות וחלשות - מהם הדברים שבהן השחקן מצטיין, מהן החולשות שלו.

מידע על העברה
- האם השחקן מעוניין להצטרף למועדון. האם המועדון שלו יסכים למכור אותו ואיזה סכום יהיה דרוש כדי לרכוש את שירותי השחקן. מהו השכר שהשחקן יבקש ואורך החוזה הנוכחי שלו.

המלצה - האם הסקאוט סבור שכדאי להחתים את השחקן.



ככל שהסקאוט מקצועי יותר הדיווח יהיה מדוייק יותר, אך באמנות ההערכה של שחקנים לא מדובר בחושים לגילוי כשרונות בלבד.
הרשמים של הסקאוט אמורים לעזור לכם לענות על כל השאלות האלו לגבי השחקן אבל הם לא אומרים את כל האמת לגבי סיכויי ההצלחה שלו. האם הסקאוט באמת יכול להעביר את מלך השערים בליגה נמוכה או את השוער המצטיין בקבוצה קטנה מסביבתם הטבעית לתוך עולם אחר, שלעתים עלול להיות מהיר יותר, לחוץ יותר ומשלם שכר גבוה יותר? וגם אז, האם השחקן יוכל להצליח?

התשובה מורכבת ממספר שאלות שמנג'ר צריך לשאול את עצמו בכל פעם שהוא מעריך שחקן.

כמה הוא אתלטי?
בליגות המקצועניות קיימים חוקים ברורים: כדי להתמודד בהצלחה השחקן צריך להיות אתלט טוב. בחינת התכונות הפיזיות של שחקן היא מפתח חשוב להערכה. האם לשחקן הכנף יש מהירות יוצאת מן הכלל שתעזור לו לחלוף על פני מגנים? האם הבלם הוא גדול וחזק כדי לשמור על חלוצים?
הגובה והמשקל שמותאמים לכל תפקיד יכולים גם להוות שיקול.

ממה הוא בנוי? לצד היכולות הפיזיות יש מקום חשוב ליכולות המנטליות. כדורגל מקצועני דורש מהשחקן יכולת השרדות. התנועה שעליה הסתמך שחקן מסוים בנוער, תהיה הראשונה שתלקח מהארסנל שלו במשחק בוגרים. האם השחקן יקדיש את הזמן הדרוש כדי להרחיב את היכולות שלו?
האישיות של השחקן תבחן גם ביכולת להתמודד עם מצבים לחוצים. מה יקרה שהוא יתקל בשחקנים אגרסיבים שינסו להשתמש בפרובוקציות, האם או יתפוס את עצמו בידיים או יחזיר מכה? איך הוא יגיב לשריקה רעה של השופט? איך הוא מגיב אחרי החלטה של המנג'ר להוריד אותו לספסל? איך הוא מתגבר על משחק רע?

האם הוא מרגיש את המשחק?
תחושה למשחק היא תכונה חשובה. האינסטינקטים הבסיסיים לשחק כדורגל - האם לשחקן יש את האינטואיציה להבין את זרם המשחק, יכולת לצפות מהלכים שעומדים להתרחש, מיומנות לקחת את ההחלטות הנכונות בחלקיקי שניה, איך השחקן נע ללא כדור, האם הוא נמצא במקום הנכון בזמן הנכון.

אלו כשרונות טמונים בו? האם לשחקן יש ,מלבד תכונות אתלטיות ומנטליות, את הכשרון המספיק כדי לשחק ברמה הדרושה. האם השחקן הוא חד ממדי, מתמחה בהגנה בלבד או חלוץ שמתמקד בהבקעת שערים בלבד? שחקנים רבגונים שטובים במספר תחומים יהיו בעלי סיכוי גדול יותר להצליח בדרך כלל.

ההחלטה צריכה להיות גם מנקודת מבט של זמן. קשה לשפוט שחקן רק על פי משחק אחד או אימון אחד. רצוי לעקוב אחרי השחקן לאורך זמן, לבחון את הקריירה שלו וכמובן לקבל דיווחים מכמה שיותר משחקים שלו. אם יש לך זמן גם לצפות בו בעצמך. אם יש לך אפשרות להביא את השחקן למבחנים ולראות אותו מקרוב , הדבר ישפר מאוד את יכולת ההערכה שלך.
לאחר כל השאלות האלו עדיין קשה מאוד לדעת עד כמה טוב יהיה השחקן. לכן מנג'ר צריך לשקול את דיווחי הסקאוטים, יחד עם ההערכה האישית שלו על השחקן, בתוך התמונה הכוללת של הסגל הנוכחי שלו וסגנון המשחק שמאפיין את הקבוצה שלו.

בסופו של דבר הסקאוטינג הוא אחד הדברים שהופכים את המשחק ליותר מעניין וכיפי, רק אל תשכחו - כל שחקן נצפה רק בעיני המתבונן.

http://www.fmisrael.com/images/all/binoculars.jpg">
מאמר זה הועלה ע"י המשתמש seb בתאריך 30/11/2008
FMisrael.com - אתר המנג'ר הישראלי