נפרדים מהחצים
מכירים את החצים במסך הטקטיקה? תשכחו מהם. ב-FM 2009 הם הוצאו מהמשחק. קהילת המנג'ר נסערת - הסיפור המלא
נכתב ע"י: Asify | בתאריך: 26/10/2008 | צפיות: 3956
קטגוריה: כתבות | משחק: Football Manager 2009
כבר שנים רבות שמשחקי Football Manager כוללים חצים במסך הטקטיקה.
החץ הוא בעצם הוראה שלך, המנג'ר, לאן אתה רוצה שהשחקן ירוץ בזמן שהכדור נמצא אצל הקבוצה שלך.
כולנו מכירים את זה ורגילים לזה - לחיצה עם הכפתור הימני של העכבר וגרירה של עיגול השחקן במסך הטקטיקה יוצרת חץ שמסמן לשחקן לאן לרוץ בהתקפות.
את החץ ניתן לגרור מכל מקום אל כל מקום אחר במגרש. אם החץ הוא אחורה אז השחקן ישתמש בהוראה הזו כאשר הכדור נמצא אצל היריבה.

http://img247.imageshack.us/img247/2982/37ar4.jpg"> src=http://img247.imageshack.us/img247/2982/37ar4.jpg" width=300" border=0">
תשכחו מזה

בימים האחרונים הודיעה חברת Sports Interactive המפתחת את המשחק, כי ב-Football Manager 2009 היא החליטה להיפטר מהחצים ולהוציא אותם מהמשחק.
קהילת המנג'ר נמצאת בסערה גדולה מאז שנחשף המידע הזה. רבים תומכים במהלך אך אחרים כועסים מאוד - הויכוחים בפורומים לא נפסקים סביב השאלה "האם הוצאת החצים מהמשחק מוצדקת או לא?".

אלו שמתנגדים למהלך טוענים שהחצים איפשרו חופש פעולה למנג'ר מבחינה טקטית ושעכשיו אנחנו נהיה מאוד מוגבלים בהוראות שנוכל לתת לשחקנים שלנו ובחופש שלנו לסדר אותם על המגרש כמו שאנחנו רוצים.
אלו שתומכים אומרים כי החצים גם ככה לא מציאותיים, שיש הוראות טקטיות אחרות שעושות את אותה פעולה בשילוב נכון (רוחב משחק, ריצות קדימה, מנטליות וכו'), ושאם זה משפר את המציאותיות של מנוע המשחק - זה טוב.

הגורם המרכזי להחלטה של SI להוציא את החצים מהמשחק הוא Football Manager Live, משחק המנג'ר אונליין.
כידוע, FM Live היה במבחני בטא אינטנסיביים במהלך השנה האחרונה ואלפי אנשים שיחקו בו מאות אלפי משחקים אחד נגד השני ונתנו ל-SI פידבק והמלצות לשיפור מנוע המשחק.
FM Live משתמש באותו מנוע משחק שיש ב-FM 2009 (מלבד העובדה שב-FM 2009 הוא מוצג בתלת מימד) ולכן הפידבק מהטסטרים של FM Live תרם מאוד גם לשיפור מנוע המשחק של FM 2009, שבעצם זכה השנה לבדיקות רבות יותר מבכל שנה אחרת, רק בזכות FM Live.
יש לזכור גם כי כל המנג'רים ב-FM Live הם אנשים (לא מנג'רים ממוחשבים כמו ב-FM הרגיל) ולכן הטקטיקות איתן הם משחקים הרבה יותר יצירתיות ומורכבות, וכוללות חצים מסובכים והוראות משונות.

הטסטרים של FM Live שזכו לשחק במנוע המשחק אחרי הוצאת החצים ממנו, מספרים כי עכשיו המשחקים הרבה יותר מציאותיים, ההוראות שלך הרבה יותר מורגשות על המשחק והכדורגל נראה הרבה יותר טוב.

ההסבר המלא ממקור ראשון
אוליבר קולייר, מממציאי המשחק המקורי (Championship Manager) והמפתח הראשי של Football Manager Live, מסביר את ההחלטה להיפטר מהחצים במסך הטקטיקה:

הבטא של FM Live, במהלכה אלפי שחקנים בדקו את המשחק במשך שנה שלמה, סיפקה לנו משוב מאוד מועיל ורחב היקף על מנוע המשחק, שבעתיד הפך גם למנוע המשחק של Football Manager 2009.
מה שגילינו במהלך הבטא זה שאנשים שמשחקים Football Manager נוטים להיות יותר מדי יצירתיים בשימוש שלהם בחצים, חלק ממש עושים מזה יצירות אמנות, ומערכים מוזרים כאלה חושפים בעיות באינטלגנציית ההגנה של מנוע המשחק וגורמים לכדורגל, בעיקר בתחום ההגנתי, להיראות פחות מציאותי.

אני אסביר מה הייתה משמעות החצים בגרסה הקודמת של מנוע המשחק.
אם שחקן משחק בעמדה מסוימת, למשל קשר במרכז המגרש, זה דורש ממנו עירנות מסוימת, קריאת משחק טובה ועוד תכונות של קשר מרכזי. שחקן שמשחק בעמדת הקשר הקיצוני ימני דורש יכולות שונות לגמרי.
מה שהחצים בעצם גרמו זה שאתה כאילו אומר לקשר המרכזי שלך (אם שמת לו חץ ריצה לעמדת הקיצוני ימני) שיסגל לעצמו תכונות של קיצוני ימני בחלק מהמשחק, לעתים תכופות.
כמובן שאין שחקן כדורגל בעולם האמיתי (אולי חוץ ממראדונה) שהוא מספיק חכם כדי לעשות בכל רגע את ההבחנה הזו: "טוב כרגע אני משחק כקשר מרכזי, עכשיו אני קיצוני ימני, לא - חזרתי לתפקד כקשר מרכזי, שוב קיצוני ימני, אני משתגע!".
זה בדיוק מה שקרה מאחורי הקלעים כאשר שמת לקשר המרכזי שלך חץ לעמדת הקיצוני ימני, הבעיה היא שהאינטגלנצייה המלאכותית של שחקני ההגנה לא ידעה להתמודד עם שחקני התקפה תזזיתיים כאלו כמו שצריך.

מה התוצאה? שחקני התקפה מגיחים משום מקום בגלל החצים המטורפים, בלמים נמצאים בכל מקום, סופגים סתם שערים ופתאום מערכים "נורמליים" של 4-4-2 ואחרים חוטפים תבוסות מול מערכים משוגעים ומלאים בחצים, לשמחתם של אמני הטקטיקות המוזרות ולתדהמתם של הארסן ונגרים והסקולארים הנורמליים.

אז היו לנו בעצם 2 אפשרויות לפתור את זה:
1. לשפר וללטש את האינטלגנצייה המלאכותית של שחקני ההגנה כך שהם יידעו להתמודד עם שחקני התקפה שמגיחים משום מקום ומשחקים במערכים משוגעים (אח שלי, פול קולייר, שאחראי על מנוע המשחק יכול לספר לכם עד כמה זה יהיה קשה).
2. להוציא מהמשחק את החצים הלא מציאותיים שגרמו לכל זה לקרות מלכתחילה.

כמובן שבחרנו באפשרות השנייה, כי אחרי שחשבנו על זה, התווכחנו ואפילו רבנו קצת, הגענו למסקנה שיש יותר מדי התנגשות בין החצים הישנים לבין ההוראות האחרות במסך הטקטיקה (מנטליות, ריצות קדימה וכו').
זו הייתה הזדמנות עבורנו "לנקות" כמה בעיות מהותיות במשחק ולהפוך את כל עניין הטקטיקה לפשוט יותר. אבל מעל הכל - לעשות את מנוע המשחק טוב יותר ומציאותי יותר.

במהלך הבטא של FM Live, כאשר הוצאנו את החצים מהמשחק, מיד התחילו ויכוחים בפורומים וקללות ואיומים לשרוף את המשרדים של SI, אבל בסופו של דבר כולם, גם המתנגדים הגדולים למהלך, הבינו שזה עשה רק טוב למשחק.
כל מי ששיחק ב-FM Live מסכים שמנוע המשחק הרבה יותר חלק עכשיו, הכדורגל טוב יותר ומציאותי יותר, הפרצות בהגנות הרבה יותר קשות לפיצוח ואנחנו עדיין יכולים לומר לשחקנים שלנו מה אנחנו רוצים מהם ואפילו עכשיו להוראות הטקטיות יש יותר השפעה מבעבר.
כעת אחרי שהוצאנו את החצים והפסקנו לבלבל את השחקנים, הם מצייתים באופן הרבה יותר טוב להוראות הטקטיות שקבענו להם ואפשר להרגיש את ההשפעה של הטקטיקה באופן ברור.

במסך הטקטיקה עצמו עדיין אפשר לגרור שחקן עם הכפתור הימני של העכבר וליצור חץ קדימה, אבל מה שזה עושה זה בעצם לשנות את ההוראה של האישית של "ריצות קדימה" (Forward Runs) לכל שחקן שנשים לו חץ.
אז אם תעשה חץ קדימה לשחקן שלך, זה פשוט ישים את ההוראה "ריצות קדימה" שלו על "לעתים קרובות" וכו'.

כתוצאה מההחלטה להוציא את החצים ב-Football Manager 2009, מנוע המשחק נהיה הרבה יותר מציאותי, אך זה ידרוש מכם כמובן להכין טקטיקות חדשות וללמוד להשתמש בהוראות הטקטיות מבלי שימוש בחצים.


במהלך השבוע יתפרסם בלוג מפורט של פול קולייר, האדם שעומד מאחורי מנוע המשחק ומערכת הטקטיקה, שיסביר לעומק על השינויים במערכת הטקטיקה.
מאמר זה הועלה ע"י כתב האתר Asify בתאריך 26/10/2008
FMisrael.com - אתר המנג'ר הישראלי