חוויות מתוך Football Manager 2009
כתב האתר Total Video Games זכה לשחק ב-FM 2009 - הנה הרשמים שלו...
נכתב ע"י: Asify | בתאריך: 19/10/2008 | צפיות: 14466
קטגוריה: כתבות | משחק: Football Manager 2009
משחקי Football Manager של חברת Sports Interactive תמיד היו יותר "התקדמות מאשר מהפכה", וכך גם דאגו להבהיר מפתחי המשחק בכל שנה.
כל גרסה חדשה של המשחק התבססה על קודמתה, הוסיפה כמה חידושים ושיפרה את רוב חלקי המשחק.

ב-Football Manager 2009 המגמה משתנה.
FM 2009 הוא יותר "מהפכה מאשר התקדמות", כי הוא כולל בתוכו את החידוש הגדול ביותר בסדרה מאז המנוע ה-2D עם העיגולים שנוסף ב-CM4 (שנת 2003).
תצוגת המשחק התלת מימדית היא התוספת המרכזית במשחק החדש, תוספת שכל כך ריגשה והלהיבה אותנו שכששמענו עליה לראשונה בתחילת ספטמבר, היינו על סף דמעות שמחה.
תלת מימד אמנם כבר היה בכמה משחקי מנג'ר מתחרים בעבר, כאשר המשחק LMA Manager היה החלוץ בתחום, אבל הם תמיד היו לא מספיק "מבושלים" והיה חסר שם משהו שיעשה אותם ממכרים כמו Football Manager.

ב-FM 2009, מפתחי המשחק הבטיחו שה-3D זה לא מנוע משחק חדש, אלא רק "תרגום" של מנוע המשחק המוכר, לתלת מימד.
כלומר זה אותו מנוע משחק של FM 2008 שהוצג באמצעות עיגולים, רק שהפעם הוא מוצג באמצעות אנימציות תלת מימדיות (וכמובן משופר בהרבה, בעקבות הטסטים הרבים להם זכה ב-FM Live).

אחרי ששיחקנו בגרסה מוקדמת של המשחק, אנחנו יכולים לספר לכם ש-SI בהחלט עמדו בהבטחה הזו. תצוגת התלת מימד "מתנהגת" בדיוק כמו שה-2D היה במהלך השנים האחרונות וכהוכחה לזה אפשר להחליף באמצע המשחק בין תצוגת דו מימד (2D) לתלת מימד בלי טעינה בכלל. זה אותו מנוע, רק בתצוגה שונה.

http://www.cmrev.com/obrazki/artykuly/M8/betatest/widok3d.JPG"> src=http://www.cmrev.com/obrazki/artykuly/M8/betatest/widok3d.JPG" border=0" width=300">

כמו בכל המשחקים האחרונים בסדרה, גם ב-FM 2009 אתם תראו את השחקנים נעים בתוך המערך שלהם באותה גמישות מוכרת, והם גם יבצעו ריצות ספרניט כדי להגיע למיקום נכון מול השער.
בנוסף, מגוון האפשרויות לכבוש שערים נשאר כמו שצריך - מספיק שערים מגיעים מכדורים נייחים (אך לא יותר מידי), התקפות מתפרצות קורות ברגעים המתאימים ובתדירות מדויקת, ויש גם שילוב נכון של משחק איטי ומסודר.
הכדורגל ב-FM 2009 מרגיש הרבה יותר מציאותי מכל משחק מחשב אחר.

בנוגע לאנימציות שמדמות את תנועות השחקנים, 75% מהן מוכנות בגרסה שאנחנו קיבלנו כך שיש ל-SI עוד עבודה, ליטושים וסגירת פינות.
זה נראה די טוב בשלב הזה של הפיתוח, עם כל הבעיטות המסובבות והכדורים הארוכים שכולנו מכירים מה-2D שעכשיו מוצגים בתלת מימד. יש גם כל מיני מהלכים מיוחדים לשחקנים המוכשרים שפעם לא יכולנו לראות, כמו מסירות עקב ששמנו לב אליהן מדי פעם.
קורה לפעמים ששחקנים נראים מסתובבים במקומם כמו בלרינה, וזה נראה די מוזר ובטח יתוקן עד שחרור המשחק המלא, אבל התחושה הכללית, המסירות והתנועה שעושים השחקנים נראים די טוב.

לבחירתכם יוצגו מגוון זוויות מצלמה שתוכלו לבחור באיזו מהן לראות את המשחק - מצלמה מאחורי הקרן, מצלמה מהיציע המרכזי וכו'.
הבעיה היא שברוב מצבי התצוגה האלו התקשנו לקבל תצוגה טובה של כל השחקנים בו זמנית. כל מצלמה מתמקדת בחלק מסוים של המגרש אבל מקשה לראות מה קורה בחלק האחר.
בהרבה מקרים תצוגת ה-2D בעצם יותר יעילה מהבחינה הטקטית. היא מאפשרת לעקוב אחרי כל השחקנים שלך בו זמנית, וקל יותר להעריך את תנועות השחקנים.

אבל אף אחת מהנקודות שציינתי לא פוגעת במשחק, בגלל שאתה תמיד יכול להחליף ל-2D ולהפך.
מה שכן פוגע במשחק זה מספר אפשרויות שהיו ב-FM 2008 ו-SI או לא הוסיפו עדיין או שפשוט החליטו לוותר עליהם.
FM 2008 וקודמיו כללו 2 פסי גלילה שאפשרו לקבוע את מהירות המשחק - אחד קבע את מהירות המהלכים שמוצגים והשני קבע את המהירות שבה ירוץ הזמן בין המהלכים עצמם.
באופן מוזר, בגרסה של FM 2009 שקיבלנו לידינו היה רק פס גלילה אחד שקבע את שתי האפשרויות.

עוד חסרון שמצאנו מגיע מכיוון מסך הטקטיקה.
במשחקים הקודמים יכולת לסמן לשחקנים שלך חצים לכל מקום במגרש שיורו להם לאן לרוץ בזמן שהכדור אצלך, ב-FM 2009 יש רק חץ קדימה, אחורה והצידה (חצים ישרים).
שני הדברים שהזכרנו אמנם נראים קטנים, אבל הם די מוציאים את הכוח שלך מהמשחק וזה הדבר האחרון שאנחנו רוצים ב-FM.
למרות זאת, התוספת החדשה - מסיבות עיתונאים, מחזירה אליך את הכוח ובגדול.

מסיבות עיתונאים מתרחשות בדרך כלל לפני ואחרי משחקים אבל גם לפעמים באירועים מיוחדים (למשל, כשאתה מתמנה לתפקיד חדש).
השאלות רובן באותה תבנית, כמו "עד כמה אתה בטוח בקבוצתך לקראת המשחק הקרוב?" או "המינוי שלך למנג'ר המועדון הזה הוא חלום שמתגשם עבורך?".
למרות זאת, התקשורת תזרוק מפעם לפעם שאלות שקשורות גם לפעולות שקורות במשחק ותבקש ממך תגובה עליהן.
למשל, אם שחקן מודיע בתקשורת שהוא לא מרוצה מהמעמד שלו בקבוצה, העיתונאים יציקו לך על זה.
ברוב המקרים הכי טוב להימנע מהצהרות בומבסטיות כדי שהעיתונאים לא יוכלו לכתוב כותרות שיפגעו בך, אבל לפעמים הם עדיין יקטלו גם אם בחרת בתגובה המוכרת - "אין תגובה".
למרות שכל המערכת מבוססת על טקסט בלבד, אתה ממש זוכה להרגיש את הלחץ וההתרגשות של מסיבת עיתונאים, אותו קסם מוכר של FM שאנחנו כל כך אוהבים.

מפעם לפעם אתה תישאל גם לגבי שמועות על העברות שנוגעות אליך, במקרים כאלו אם מדובר בשחקן שאתה רוצה לקנות כדאי להגיד משהו פרובוקטיבי כדי לגרום לשחקן לבקש מקבוצתו שחרור.
המשוב על הדברים שתגיד במסיבת העיתונאים מגיע בדרך כלל באמצעות ידיעה במסך החדשות שלך שתיקח בחשבון את כל הגורמים הרלוונטיים.
למשל, כששיחקתי עם ליברפול שאלו אותי מי לדעתי תזכה באליפות הפרמיירליג ועניתי "סטוק סיטי", שהיא היריבה הבאה שלי.
אז בידיעה שסיכמה את מסיבת העיתונאים היה כתוב "המנג'ר של ליברפול נראה חסר סבלנות בזמן מסיבת העיתונאים לפני המשחק מול סטוק...".
בהמשך הידיעה ציטטו את התשובה שלי על שאלה אחרת שנשאלה (האם יש לי סיכוי טוב לנצח?), מה שמראה ש-SI עשו פה עבודה טובה.

מנוע המשחק התלת מימדי החדש ומסיבות העיתונאים הן התוספות הבולטות ביותר במשחק החדש כמובן, אבל יש עוד המון חידושים ושיפורים קטנים שבוודאי יוסיפו לחוויה.
רשימת התוספות הללו גדולה מדי מכדי שנעבור פה על כולן, אבל דיברנו על התחומים הבולטים.
חשוב לנו לציין גם שהממשק ועיצוב המשחק פחות או יותר זהה לעיצוב של FM 2008.
מאמר זה הועלה ע"י כתב האתר Asify בתאריך 19/10/2008
FMisrael.com - אתר המנג'ר הישראלי