כלכלת המועדון
מדריך בכל הנוגע לצד הכספי של המועדון. מה מכניס כסף? על מה מוציאים מזומנים רבים?
נכתב ע"י: Asify | בתאריך: 17/04/2007 | צפיות: 4484
קטגוריה: מדריכים | משחק: Football Manager 2007
כשאנחנו מדברים על כלכלה, אנו מדברים בעצם על דבר אחד- כסף. עם השנים, הכסף הולך ונעשה משמעותי יותר ויותר בעולם הכדורגל, ובמקביל גם בעולם המנג'ר.

כולנו רוצים שיהיה כמה שיותר כסף. הסיבה המשמעותית ביותר לכך היא שיותר כסף נותן יותר תקציב לרכש, ואז ניתן לרכוש יותר ויותר שחקנים טובים ולשפר את הקבוצה.
אך לכמות גדולה יותר של כסף יש מספר יתרונות נוספים והם:
ניתן להציע יותר כסף לשחקנים כאשר מציעים להם חוזה, ניתן לשפר את מתקני האיצטדיון, ניתן להרחיב את תכולת האיצטדיון, ניתן לשפר את מתקני האימונים ועוד.

לכל מועדון במנג'ר יש מסך פיננסי. במסך זה ניתן לראות פרטים באשר למצב הכספי של המועדון שלכם.

הסבר על המסך הפיננסי

המסך הכללי

מסך ההכנסות

מסך ההוצאות

מסך שכר השחקנים

אחד הדברים החשובים במסך הפיננסי הן תיבות המידע של ההכנסות וההוצאות של המועדון. נציין אילו גורמים הם המכניסים ביותר ואילו המוציאים ביותר ואת השפעתכם על אותם גורמים.

הכנסות

כולנו רוצים שתהיה לנו הכנסה כמה שיותר גבוהה. מהם אותם גורמים המכניסים לנו כסף וכיצד אנו יכולים להשפיע עליהם?

מכירת כרטיסים
הגורם הברור מכולם, מכירת כרטיסים. האנשים שמכניסים לכם הכי הרבה כסף הם בסופו של דבר האוהדים שלכם. אין הרבה מה להשפיע על מכירת הכרטיסים, אם כי ניצחונות במשחקים והצלחות יימשכו יותר אוהדים למגרשים.

מכירת מנויים עונתיים
גורם זה מכניס הרבה כסף, בעיקר לפני תחילת העונה. בהמשך העונה הוא הולך ונעשה פחות משמעותי עד שאינו משפיע כלל. גם כאן אינכם יכולים להשפיע רבות, רק אם אתם מגיעים להצלחות ומושכים בעקבות כך יותר אוהדים שרופים ליציעים.

זכויות שידור
אם בעבר כשלא היו טלוויזיות גורם זה לא היה קיים בכלל, כיום גם במציאות וגם במנג'ר הוא משמעותי ביותר. את כספי זכויות השידור מרוויחים בסוף העונה ובמהלך העונה גורם זה אינו רלוונטי. ככל שאתם בליגה עם תדמית גבוהה יותר, כך יש ביקוש גבוה יותר לשידור בטלוויזיה ובעקבות כך, לזכויות שידור. כך שאם אתם בליגה נמוכה יותר, גורם זה מכניס פחות, אך ככל שתעלו ליגות, תרוויחו יותר מזכויות שידור. כמו כן, מפעלים אירופיים גם כן מכניסים כסף מזכויות שידור והופעה בהם תגדיל את ההכנסות של גורם זה.

מכירת שחקנים
ככל שתמכרו יותר שחקנים ובסכום גבוה יותר, כך יוכנס יותר כסף לקופת המועדון. הכסף שנכנס למועדון בעקבות מכירת שחקן הולך היישר אל תקציב ההעברות שלכם, בניגוד לגורמים אחרים בהם הכסף הולך לקופה הכללית של המועדון. אז אם אתם צריכים עוד כסף לרכישת שחקנים, הגורם הזריז ביותר להשגת הכסף הוא מכירת שחקנים.

פרסים כספיים
פרסים אלו הם הופעות במפעלים אירופיים, התקדמות בגביעים מקומיים ומיקום סופי בליגה. ככל שתצליחו יותר בתחומים האלו, תרוויחו יותר פרסים כספיים.

הוצאות

ובניגוד להכנסות, ההוצאות הן אלו שמבזבזות כסף ואנו מאוד לא רוצים בהן. מהם אותם גורמים המוציאים לנו כסף וכיצד אנו יכולים להשפיע עליהם?

שכר
הגורם מספר אחת שמבזבז כסף הוא השכר של השחקנים במועדון. ככל שיש לכם יותר שחקנים וככל שהם מרוויחים יותר כסף, כך אתם מפסידים יותר כסף. אז אם אתם רוצים את הכסף הזה, השתדלו לא לתת שכר מופרז לשחקנים כאשר אתם מציעים להם חוזה.
בתיבת מידע האחרונה במסך הפיננסי תוכלו למצוא את כל הפרטים אודות שכר השחקנים שלכם.

בונוסים
הכוונה היא לבונוסים המופיעים לשחקנים שלכם בחוזה (בונוסים על הופעות בהרכב, כיבוש שערים, בישול שערים). ככל שיש יותר בונוסים לשחקנים והם יותר גבוהים, כך הסיכויים שיתבזבז לכם יותר כסף (גורם זה תלוי בכמות הפעמים שהשחקן מופיע בהרכב, כובש ומבשל). אם תגזימו בנתינת הבונוסים לשחקנים שלכם, אתם עלולים להפסיד כסף רב.

מענקי חתימה
עוד גורם המצוי בחוזה השחקן. כאשר אתם מחתימים שחקן על חוזה חדש, הוא מבקש לעיתים מענק חתימה, משמע, סכום כספי שהוא מקבל מיד עם חתימת החוזה. מענק החתימה מתבצע ישר לאחר חתימת החוזה, ואם הוא גבוה, הוא יכול להוביל לביזבוז כסף רציני מקופת המועדון שלכם (לדוגמא, בפגרה כאשר אתם מציעים חוזים עם מענקי חתימה גבוהים להרבה שחקנים שהחוזה שלהם עומד לפוג).

קניית שחקנים
ובהתאמה למכירת שחקנים, ככל שתקנו יותר שחקנים ובסכום גבוה יותר, כך ייצא יותר כסף מקופת המועדון ומהתקציב שלכם להעברות. אם אתם רוצים להישאר עם תקציב קניות גדול על מנת לרכוש שחקן יקר במיוחד, השתדלו לא לבזבז את הכסף הקיים על שחקנים אחרים שוליים יותר.

תחזוקת המגרש
כן כן, גם זה עולה ולא מעט, אם כי לא יותר מדי. על מנת לשחק כדורגל על דשא, צריך לתחזק את הדשא, וזה כמובן עולה כסף. אין לכם כל השפעה על גורם זה ולכן פשוט צריך להשלים עם ההוצאות עליו.

הערות נוספות

  • מדי חודש, היכנסו למסך הפיננסי של הקבוצה שלכם, בידקו את סכום ההוצאות וההכנסות וכן את המצב הסופי- רווחים או הפסדים. אם אתם בהפסדים, יש להתחיל לנקוט ביוזמה של חסכונות וקיצוצים. אתם לא רוצים להגיע למצב כספי רעוע ואף לחובות.

  • כאשר אתם קיבלתם כספי זכייה למינהם במהלך העונה, הכספים הללו הולכים לקופת המועדון ולא לתקציב ההעברות שלכם. בתחילת העונה, כאשר ההנהלה מודיעה על הציפיות שלה לעונה הקרובה, היא גם מבשרת לכם על תקציב ההעברות לעונה הקרובה. אם זכיתם בכספים רבים מתחרויות, תקציב ההעברות שלכם יהיה גדול יותר.
    אם אתם רוצים להגדיל את תקציב ההעברות שלכם מיידית, הדרך הטובה ביותר היא למכור שחקנים.

  • במסך הפיננסי של המועדון תוכלו למצוא תיבת מידע של פרטים על העברות. בתיבה זו יהיה במרוכז כל המידע שצריך על העברות שיכולות להשפיע על הכלכלה של המועדון שלכם (תשלומים חודשיים על שחקנים, אחוזים של מכירת שחקן בעתיד, כסף על הופעות של שחקנים ועוד).

  • צפו לכך שבפגרה הגדולה בקיץ, הכסף בקופת המועדון שלכם יופחת. זאת משום שאין משחקים בקיץ ולכן אין מכירת כרטיסים, וזאת תקופת הרכש הגדולה בה מבזבזים כסף על קניית שחקנים.

  • ייתכן ותקבלו הודעות מההנהלה האומרת שהשכר של השחקנים שלכם גבוה והוא מהווה נטל על קופת המועדון. יש להתייחס ברצינות להודעות שכאלו ולהתחיל לקצץ בשכר השחקנים. דרך אחרת היא להשאיל שחקנים המרוויחים הרבה כסף, אך לא חשובים כל כך להרכב הפותח, למועדונים אחרים אשר יישלמו להם את שכרם.

  • רכישת שחקנים בעלי שם גדול תגדיל את מכירת החולצות שלהם וכך יכנס יותר כסף לקופת המועדון.

  • הימנעו מלתת בונוסים על הופעה בהרכב וכן על העלאה שנתית בשכר כאשר אתם מציעים חוזה חדש לשחקן. הסכומים הללו הולכים ומצטברים ובסופו של דבר מגיעים לסכומים ענקיים.


    הכסף הוא גורם עיקרי בהצלחתו של מועדון ובלעדיו לא ניתן להגיע רחוק.
    בשורה התחתונה, ככל שתגיעו ליותר הצלחות עם המועדון שלכם, כך מצבכם הכלכלי ילך וישתפר. אך תמיד זיכרו לעבוד נכון עם הכסף, להשקיע אותו בצורה חכמה (כמו מנצ'סטר יונייטד במציאות) ולא לבזבז אותו ברשלנות (כמו לידס יונייטד במציאות).

  • מאמר זה הועלה ע"י כתב האתר Asify בתאריך 17/04/2007
    FMisrael.com - אתר המנג'ר הישראלי