"המנג'ר הכי טוב בעשור האחרון"
כתב העיתון הבריטי DailyMail שיחק 137 שעות בגרסה המוקדמת של Football Manager 2017 וחזר נלהב: "משחק קלאסי, הכי טוב בעשור האחרון"
נכתב ע"י: Asify | בתאריך: 04/11/2016 | צפיות: 5517
קטגוריה: כתבות | משחק: Football Manager 2017
כולנו היינו במצב הזה. אתה נמצא ברצף ניצחונות מרשים, 5-6 משחקים מבלי לאבד נקודה אחת. אבל אתה יודע שבמוקדם או במאוחר רצף ההצלחות ייפסק ותצטרך להתחיל לחשוב על שינויים.
האם אתה מאלו שנשארים עם השיטה המוכרת עד שזה מתקלקל? או שאתה מאלו שעושים שינויים טקטיים מראש כדי להתמודד עם המשברים הצפויים?
את אותה שאלה שואלים מדי שנה יוצרי Football Manager. איך אפשר לשפר משחק מחשב בכל שנה ושנה, כאשר יש לך ביד מותג כל כך פופולרי ומצליח?
אם הם יעשו יותר מידי שינויים דרמטיים - הם עלולים לאבד את הנוסחה המנצחת ואת המעריצים האדוקים. אם הם לא ייגעו במשחק ויוסיפו רק דברים קטנים - הם יואשמו בשאננות ובכך שהם חולבים כסף מהמעריצים ללא תמורה.
האתגר הגדול הוא לשמור על איזון. לשמור על הנוסחה המנצחת והמוכרת, אך גם לרענן ולחדש מדי שנה. זה אתגר קשה אך אפשרי.


מסך הפתיחה

והשנה, גבירותיי ורבותיי, אנשי Football Manager עשו את זה בהצלחה.
אני מודה בכנות שלא הייתי מעריץ גדול של FM 2016. רוב השינויים הרגישו קוסמטיים ומיותרים בעיניי והוא היה יותר מדי קשה לשימוש.
כמובן שכמו כל גרסה אחרת בסדרה, גם FM 2016 היה כמה ליגות מעל שאר המתחרים, אבל זו לא הייתה שנת שיא עבור יוצרי המשחק. אני בקושי שיחקתי בו אחרי ינואר.
השנה עם FM 2017 זה שונה לגמרי. לאחר כ-10 שעות בתוך השמירה הראשונה שלי בגרסת הבטא אני הרגשתי, בפעם הראשונה, שהמשחק החדש הולך להיות קלאסיקה.
החל מהצורה החיצונית ועד למשחקיות, הכל פשוט מרגיש נכון. אפשר לומר שזו אולי הגרסה הכי טובה של Football Manager בעשור האחרון.

אז מה כל כך טוב השנה? בואו נתחיל עם התיקונים הגדולים.
בשנה שעברה נוספה למשחק האופציה להגדיר לעצמך דמות כמנג'ר, כך שתוכל לראות את עצמך במשחקים. לדעתי זו הייתה טעות.
זו עדיין אופציה שאני באופן אישי לא אוהב, אבל ב-FM 2017 עם הטכנולוגיה החדשה שמאפשרת לייצר דמות לפי תמונת סלפי שמעלים למשחק, הטעות הזו מצריכה רק 2 דקות מזמנך, כך שזה לא נורא בכלל.
הרבה יותר חשוב מכך זו המהפכה במסך הדואר הנכנס (Inbox). בשנים הקודמות, ככל שהמשחק נהיה יותר ויותר מסובך, הייתה תחושה שלשחק FM זה כמו עבודה שנייה. זו אמנם עבודה כיפית, אבל עדיין דרשה לקרוא הרבה, לענות הרבה, להגדיר הגדרות ולהרגיש קצת כמו פקיד במשרד.
השנה, פתאום הכל הפך ליותר נוח ונגיש, למרות שהמשחק ממשיך להתקדם ולהיות יותר ויותר מורכב. כל המידע מגיע אליך ישירות לתיבת הדואר בצורה מסודרת ונקייה ע"י העוזר הנאמן שלך.
זה אמנם שינוי די קטן אבל עושה הבדל ענקי. המנג'רים הותיקים ירגישו הבדל רציני השנה, ירגישו שיש להם יותר זמן לעשות דברים אחרים במשחק ולקבל החלטות מקצועיות, הרבה יותר מהר ומבלי לאבד את הירידה לפרטים.


מסך הדואר החדש

הדבר הזה בולט במיוחד בתוספת הנפלאה של התפקיד החדש "מנתח מידע" (Data analyst). השנה נוספו למשחק 2 תפקידי צוות מקצועי, ביניהם התפקיד "מנתח מידע", מדובר באיש מקצוע שהוא חלק מצוות הסקאוטים ומספק לך ניתוח של ביצועי הקבוצה וסטטיסטיקות מורכבות.
גם פה מדובר בתוספת די בסיסית, והאמת שאין לי עדיין הוכחה האם זה בכלל משנה מה היכולות של האדם שאתה ממנה לתפקיד. אבל היתרון בתפקיד הזה הוא שלפני כל משחק אתה מקבל לתיבת הדואר שלך המון סטטיסטיקות וניתוחים מתקדמים. הנתונים האלו אמנם היו גם במשחק הקודם אך היו יותר מידי מסובכים להבנה למשתמש הממוצע והיה צריך לחפש אותם במסך נפרד.
ב-FM 2017 אתה לא צריך לחפש את המידע, הכל מגיע אליך בצורה מסודרת דרך תיבת הדואר.

השיפורים במנוע המשחק (אינטלגנצייה טובה יותר של השחקנים על המגרש) והנגישות הגבוהה יותר לסטטיסטיקות ונתונים, גורמים לכך שאתה מרגיש הרבה יותר בשליטה על התוצאה מאשר במשחקים הקודמים.
אתה יכול לראות את ההוראות הטקטיות שלך מתרחשות על המגרש באופן מדויק יותר מבעבר. האם הן מביאות תוצאות או לא, זו כבר שאלה אחרת.
הדברים הללו לבדם הופכים את המשחק החדש למהנה מתמיד, אבל יש עוד המון חידושים טובים אחרים כמו הרשת החברתית. סוג של טוויטר פנימי שמאפשר לך לראות מה חושבים האוהדים והתקשורת.
האמת היא שבגרסת הבטא ששיחקתי, הפיצ'ר הזה הרגיש חצי אפוי. אותם טקסטים חזרו על עצמם יותר מדי והופיעו בניסוחים שונים.
החידוש הזה של הרשת החברתית מזכיר את הימים הראשונים של מסיבות העיתונאים. כשהכניסו לראשונה את מסיבות העיתונאים, גם שם זה היה רעיון טוב אבל חזר על עצמו והפך מהר מאוד למשעמם.
עם הזמן התחום הזה השתפר והפך לחלק אינטגרלי מהמשחק, ואני בטוח שאותו דבר יקרה עם הרשת החברתית. זה חידוש נפלא אבל רחוק מלהיות מושלם.

יוצרי המשחק מתעקשים שתצוגת התלת מימד השנה מלוטשת מתמיד עם אנימציות מציאותיות, אבל האמת היא שלפעמים זה עדיין מרגיש לא מושלם.
השוערים עדיין זזים מוזר, השופט עדיין נותן לפעמים פנדלים לא קשורים וחלק מהאנימציות עדיין מצחיקות. אבל היופי והאנימציות מעולם לא היו הקטע של המשחק, ובכל מקרה נעשו השנה הרבה צעדים בכיוון הנכון בכל הקשור לתצוגת התלת מימד.
למשל המצלמה החדשה (מאחורי השער), שפשוט חובה לצפות בה בהילוכים חוזרים של שערים.
למנג'רים ותיקים כמוני תמיד יש את האופציה לצפות במשחקים ב-2D (תצוגת העיגולים הזזים).


ניתוח הפעילות על המגרש

כמו כל משחק Football Manager, גם השנה יש יותר מידי חידושים ותוספות מכדי שנוכל לדבר על כולם.
אם למשל אהבתם בשנה שעברה את הרעיון של פנטזי דראפט, ואין לכם בכל ערב 30 חברים פנויים למשחק רשת נגדכם, תשמחו לדעת שהשנה אפשר לשחק את זה נגד המחשב.
כל שחקן FM, כמו כל מנג'ר במציאות, עושה את הדברים בדרכו הייחודית והאישית, ולכן יש סיכוי שחלק מכם יעדיפו את אחד המשחקים הקודמים בסדרה על פני FM 2017.
אך לדעתי האישית, מדובר פה במשחק המנג'ר הטוב ביותר מזה שנים רבות, משחק קלאסי שילהיב את המכורים הקבועים ויכניס לסדרה דור חדש של מעריצים אדוקים.

מתורגם מתוך העיתון הבריטי DailyMail
מאמר זה הועלה ע"י כתב האתר Asify בתאריך 04/11/2016
FMisrael.com - אתר המנג'ר הישראלי