לנתח הפסדים
הקבוצה שלך מפסידה ואתה לא מבין למה זה קורה? במאמר הבא ננסה לנתח את הסיבות המדויקות להפסדים
נכתב ע"י: Asify | בתאריך: 30/05/2015 | צפיות: 5562
קטגוריה: טיפים | משחק: Football Manager 2015
קורה הרבה פעמים ב-Football Manager שאתה מפסיד משחק אבל לא מבין למה זה קרה.
לפעמים זה כאשר היריבה שלך היא ריאל מדריד הגדולה והחזקה, ולפעמים קבוצה מהליגה הרביעית שבאה למגרש הביתי שלך ואיכשהו מוציאה ניצחון. במקרים האלו אתה פשוט לא מצליח לשים את האצבע על הסיבה המדויקת בגללה הפסדת את המשחק.
במאמר הבא אני אנסה לבחון את הסיבות להפסד, ואראה האם היו דברים שיכולתי לעשות אחרת כדי להפוך את המצב.

כמעט בכל משחק יש לך את הרגע הזה שבו לא משנה מה תעשה, אתה חושב שפשוט לא הייתה לך אפשרות למנוע את השער שכבשה היריבה. אבל זו מחשבה מוטעית - כל שער ניתן למניעה.
בין אם זה לא לתת להם להוציא בעיטת שוער קרובה, לא לתת להם בעיטה חופשית קרובה לרחבה, או פשוט לסגור את הקשר המרכזי שלהם לפני שהוא כובש לרשת שלך את שער העונה.
בשמירה הנוכחית שלי אני מאמן את ליברפול, והגעתי למשחק נגד באיירן מינכן.
ידעתי שזה יהיה משחק לא פשוט בכלל אבל היה לי ביטחון מלא. לקבוצה שלי יש טקטיקה חדשה, היא בתקופה טובה וכל העונה אנחנו ללא הפסד אחד, אז מה השתבש דווקא במשחק הזה?

מיקומים

כדי לנתח את הסיבות להפסד, יש כמה תחומים שכדאי לבדוק. הדבר הראשון שאני מסתכל עליו הוא תצוגת המיקומים של השחקנים על המגרש.



אם תסתכלו על המפה המצורפת, תראו עיגולים ב-2 צבעים - באיירן בצבע כתום וליברפול בכחול (במשחק אלו 2 מפות נפרדות, אבל כאן שילבתי אותן לתמונה אחת כדי לראות את המיקומים של שתי הקבוצות יחד).
ניתן לראות במפה שרביעיית ההגנה של קבוצתי (ליברפול בכחול) הייתה רוב המשחק ממוקמת בקו הגנה עמוק יותר מאשר שלישיית ההגנה של באיירן, ושהמגנים התוקפים של באיירן נמצאים גבוה כמו המגנים שלי.
אם נביט בחוליית הקישור שלי, נראה שהקשר המרכזי שלי (MC), הימני מביניהם, נמצא בקו מאוד אחורי והגנתי. ציפיתי ממנו שיהיה קצת הגנתי אבל זה מוגזם, וזה אחד השינויים הראשונים שאני אעשה למשחקים הבאים.
הנושא השני הוא שחקני הכנף שלי. הם נמצאים יותר מידי מאחורה ובנוסף לא מתפרסים יותר מידי לצדדים (קרובים מידי למרכז השדה). גם זה נושא שאני אנסה לשפר במשחקים הבאים.

אני נכנס למסך הטקטיקות, ונותן לקשר המרכזי ימני שלי משימה (Duty) של "תמיכה" (Support) במקום "הגנתי" (Defence), זה אמור לגרום לו להתמקם בקו מעט יותר התקפי.
אחר כך אני משנה את ההוראות האישיות של שני שחקני הכנף שלי. אני מגדיר להם "להגביה כדורים מהקו" (cross ball from byline) וגם "למסור קצר" (Pass shorter). אלו שתי הוראות שבדרך כלל עוזרות להשאיר את הקיצוניים בצדדי המגרש ולמסור מסירה פשוטה וקצרה לשחקן התקפה שמצטרף אליהם בהמשך, במקום סתם למסור לשום מקום.

מסירות

השלב הבא שאני בודק הוא המסירות של קבוצתי. לראות עד כמה הן מוצלחות והאם הייתה בעיה כלשהי.



אם נביט על חלוקת המסירות, אפשר לראות מיד עד כמה גרועה ההגנה שלי הייתה במסירות שלה במשחק (המסירות הלא מוצלחות מסומנות בעיגול אדום).
עם כזה משחק מסירות חלש ואיבוד כדורים, אני מבין שזה השינוי השלישי שאני חייב לבצע כדי למנוע מזה לקרות במשחקים הבאים.
שאר הקבוצה הייתה יחסית בסדר, ואין סיבה לשנות דבר.
נכנסתי למסך הטקטיקה, להוראות האישיות של שני הבלמים שלי, והגדרתי להם הוראה של "למסור קצר" (Pass shorter).

ספיגות

כעת הגיע הזמן לצפות בשערים שספגתי ולנסות להבין האם יש טעויות בולטות שאפשר ללמוד מהן.
אספתי את כל הנקודות לסרטון הבא:



כל השינויים שהצגתי בסרטון יתרחשו במסך של "מצבים נייחים" (Set Pieces). במסך זה ניתן לתת הוראות התנהגות לשחקנים שלך במצבים של בעיטות חופשיות וקרנות.
בקבוצה שלי, ולאחר שצפיתי בשערים שספגנו, הצעד הראשון שאעשה הוא להגדיר לשחקני ההגנה להיצמד לקורות ולשמור עליהן טוב יותר. לדעתי, השערים האלו קרו בגלל שלא היה אף אחד ליד הקורה וגם כשהיה מישהו הוא מיד ברח משם.
להגדיר את ההוראות המדויקות להתנהגות שחקניך בזמן קרן של היריב זה אחד הדברים החשובים ובעלי ההשפעה.
בתמונות המצורפות ניתן לראות את השינויים שביצעתי בהגדרות המצבים הנייחים שלי.



בנושא הקרנות השינויים שלי די פשוטים. העברתי שלושה שחקנים לבצע "שמירה אזורית ברחבה" (zonal marking the six yard box), שני שחקנים ישמרו ליד הקורה, ושני הבלמים שלי ישמרו אישית על החלוצים הגבוהים.
90% מהזמן 2 הבלמים שלך הם גם 2 הנוגחים הכי טובים בקבוצה, ולכן הם גם הכי מתאימים לבצע שמירה אישית. אבל לפעמים יש שחקנים גבוהים וטובים בנגיחה כמו מרואן פלאיני, ובמקרים כאלו כדאי להגדיר להם להיות השומרים האישיים.



בבעיטות החופשיות ניתן לראות בתמונה שהעברתי שני שחקנים לשמור על הקורות. הסיבה היא שלפעמים היריבה מבצעת מסירה קצרה במקום בעיטה חופשית ותופסת אותנו לא מוכנים.
אני מקווה שעל ידי הצעד הזה, יימנעו סיטואציות כאלו בעתיד.
לארבעה שחקנים הגדרתי לבצע שמירה אישית. ראיתי שיש בעיה גדולה עם שחקני יריב שפשוט רצים לבד ברחבה שלי, ואני מקווה שהשמירה האישית תעצור את זה.

---------------------

אלו רק כמה דרכים פשוטות בהן אני משתמש כדי להימנע מהפסדים. כמובן שתמיד יהיו מקרים שאתה מנסה לעשות הכל כדי למנוע הפסד, אבל זה פשוט לא מספיק. בכל מקרה, תמיד שווה להמשיך ולנסות.
אף פעם אל תתייאש. תמיד תחפש את הסיבות לספיגת שערים ולהפסדים, ותחפש את הפתרונות המתאימים כדי למנוע אותם.

מתורגם מתוך footballmanagercentral.com
מאמר זה הועלה ע"י כתב האתר Asify בתאריך 30/05/2015
FMisrael.com - אתר המנג'ר הישראלי