FM 2015 - ראיון עם מנכ"ל SI
מיילס ג'קובסון, הפנים של Football Manager, מדבר על המשחק החדש שמגיע בשישי, על המונדיאל שעברנו בקיץ וגם על הליגה ההודית
נכתב ע"י: Asify | בתאריך: 01/11/2014 | צפיות: 3069
קטגוריה: כתבות | משחק: Football Manager 2015
ראיון מתורגם מתוך האתר Gamereactor.eu

במהלך העשור האחרון פגשנו את מיילס ג'קובסון, מנכ"ל חברת הפיתוח SI והאיש שעומד מאחורי Football Manager, בהזדמנויות רבות.
לפני 10 שנים ראינו אותו באירוע שבו הכריזה SI על האיחוד עם חברת הענק SEGA ועל רכישת הזכויות לשם החדש למשחק - Football Manager, לאחר הפרידה הזכורה מ-Eidos ומהשם Championship Manager, וכמובן בהזדמנויות נוספות לאחר מכן.
לאחרונה לא ראינו אותו הרבה. לאור לוח הזמנים הצפוף של חברת SI ומרכז הפיתוח החדש שלה בדרום קוריאה, יש לג'קובסון פחות זמן להקדיש לתקשורת. בעצם, הראיון הזה נערך דרך סקייפ מהמשרדים של SI בקיימברידג', אנגליה.

מיילס ג'קובסון מכונה לפעמים "מר Football Manager", גם אם הוא לא ממש היה שם בתחילת שנות ה-90 כשהאחים קולייר הקימו את חברת SI והוציאו לראשונה את Championship Manager. הבנאדם הזה הוא בעצם הפנים של Football Manager כבר שנים רבות.
כמו רבים מהעובדים בחברת הפיתוח SI, גם מיילס ג'קובסון התחיל כמעריץ של המשחק בפורומים באינטרנט (הותיקים מבינינו זוכרים את מדריכי הטקטיקה שלו ל-CM2), הפך לטסטר ומשם המריא למשרתו הנוכחית, מנכ"ל חברת הפיתוח של משחקי Football Manager.

אנשי SI עובדים בימים אלו קשה מאוד כדי להבטיח שמשחק המנג'ר החדש שלהם, Football Manager 2015, יושק ביום שישי הקרוב עם כמה שפחות באגים ובעיות.
גרסת הבטא של המשחק כבר בחוץ, זמינה להורדה עבור הגולשים שקנו את המשחק מראש, אך העבודה לקראת השחרור ב-07/11 נמצאת כיום בשיאה.
(התשובות של מנכ"ל SI, מיילס ג'קובסון, מסומנות בכתב בולט).


מיילס ג'קובסון, מנכ"ל SI

ג'קובסון: בדרך כלל בשלב הזה של השנה, פיתוח המשחק כבר היה צריך להסתיים כדי שיהיה זמן להדפיס את מאות אלפי הדיסקים, עם המשחק מותקן עליהם.
בשנים האלו, בזכות Steam והעובדה שצריך להוריד את המשחק לפני ההתקנה, יש לנו כבר את הדיסקים מוכנים אבל המשחק בכלל לא נמצא עליהם. המשחק יהיה סגור וחתם כנראה 2-3 ימים לפני היציאה, כאשר בעבר זה היה קורה 6 שבועות מראש בגלל אילוצי ההדפסה והפצת הדיסקים.
זה דבר ממש טוב שיש לנו עוד זמן לעבוד על המשחק, כי זה אומר שהוא יהיה יותר מלוטש ומוכן כשהוא ייצא לחנויות ול-Steam.


בשיחה על המונדיאל שעברנו בקיץ האחרון, ג'קובסון מתאר אותו כ"טורניר מעניין, הרבה יותר התקפי מהרגיל, במיוחד בשלב הבתים".

ג'קובסון: אני חושב שהנבחרת הנכונה זכתה, כי זו הייתה הנבחרת שהימרתי עליה, אז אני די מרוצה מזה.
ראינו הפעם מספר כוכבים חדשים שמגיחים לעולם הכדורגל העולמי, את רובם FM כבר מכיר הרבה זמן וגם שחקני FM מכירים הרבה זמן, כמו חאמס רודריגז.
הייתי מעט מאוכזב מהצרפתים, חשבתי שהם יילכו יותר רחוק, אבל הם גמרו מול יריבה קשה מאוד.
באופן כללי אני חושב שהיה טורניר טוב, לא הופתעתי מאנגליה שהודחה מוקדם מאוד, זה היה די צפוי. אנחנו נמצאים לקראת סוף תקופה עבור הרבה משחקני הנבחרת האנגלית, אז זה היה צפוי.


לג'קובסון יש חרטה אחת שקשורה למונדיאל, והיא העובדה שהוא לא טס לראות אף אחד מהמשחקים בלייב ("כאוהד כדורגל זה היה מבאס"), בשל העומס הגדול שהיה באותו תקופה בעבודה על המשחק ועל הסרט הדוקומנטרי שהוצג לאחרונה.

ג'קובסון: ראיתי כל דקת משחק בטורניר, וגם היה כיף לחלק עותקים של FM 2014 לחברים בטוויטר בכל פעם שהיה שער.

עונת הכדורגל החדשה שנפתחה לא מזמן בוודאי מעניינת מאוד את צוות הפיתוח ב-SI, שנכנס לשלבים האחרונים בפיתוח המשחק החדש.

ג'קובסון: אני חושב שחלון ההעברות בקיץ היה מאוד מעניין.
מנצ'סטר יונייטד למשל, החתימה המון כשרונות התקפיים וזה טוב ויפה, אבל אם אין לך הגנה טובה, לא תזכה בכדורים. הם היו צריכים באופן נואש בלם וקשר אחורי נוספים, והם לא הצליחו להביא שחקנים טובים לעמדות האלו. אם זה היה קורה, הם היו במצב טוב יותר בליגה כיום.
ספרד מוכיחה בעונה הזאת שהכדורגל פשוט משתגע כשיש את כריסטיאנו רונאלדו. כמה יש לו כבר, 16 שערים ב-8 משחקים?
אז כן, הליגה הספרדית בעצם מנסה לשבור את מנוע המשחק שלנו, מה שגרם כמה בעיות בזמן הטסטינג, כי אנחנו אוהבים לדייק בדברים האלו ולעשות את הסטטיסטיקות והמאזנים כמה שיותר קרובים למציאות.



מתוך FM 2015

דיברנו על העסקה המעניינת שעשתה בקיץ מנצ'סטר יונייטד כדי להביא את פלקאו, עסקת השאלה מאוד מאוד יקרה בסך 6 מיליון ליש"ט לשנה אחת, עם סעיף רכישה בסיומה (כך לפי השמועות).
ג'קובסון לא רואה בזה משהו חריג דווקא.

ג'קובסון: קיבלנו לא מעט תלונות משחקני FM שהתלוננו שמועדונים במשחק מבקשים חצי מיליון או מיליון ליש"ט על השאלה של שחקן לעונה, פלוס המשכורות שלהם. זה בגלל שאנשים לא באמת מבינים שזה עולה הרבה כסף.
תסתכל על צ'לסי לדוגמה. בעונה שעברה היו להם 31 שחקנים מושאלים לקבוצות אחרות, העונה זה 24-25. חלק מהשחקנים האלו הולכים לקבוצות הבת של צ'לסי, חלק הולכים כדי לקבל דקות מחשחק, אבל חלק גם מביאים לקבוצה סכומי כסף יפים מעצם ההשאלה שלהם. בכל המקרים המשכורות שלהם משולמות ע"י המשאילה.
זה מודל עסקי שיש לכמה מועדונים בעולם. פארמה ואודינזה למשל מחזיקות 3 מועדונים כיום.


לאחר המהפכה הגדולה של FM 2009 עם המנוע התלת מימדי לראשונה בתולדות הסדרה, נראה שאין ליוצרי המשחק עוד הרבה חידושים ענקיים להוסיף. עכשיו הסדרה תעבור התקדמות בכל שנה, אבל לא מהפכות גדולות.
מה יהיה הדבר החדש הראשון שאנשים יראו כשיפעילו את Football Manager 2015 החדש?

ג'קובסון: אני חושב שיהיה קשה מאוד להתחמק מהמראה החדש של המשחק, יש לנו השנה עיצוב חדש עם תפריט צדדי.
ואחד הדברים הראשונים שאנשים יעשו השנה יהיה ליצור את פרופיל המנג'ר האישי שלהם. עכשיו, ברור שתמיד התחלנו את המשחק ביצירה של פרופיל אישי, אבל לכולם בעצם היה את אותו פרופיל מנג'ר.
זה די מטורף שיש לנו אלפי מנג'רים וירטואליים ממוחשבים בתוך המשחק, כאשר לכל אחד מהם יש יכולות ואישיות משלו, אבל הבנאדם שמשחק במשחק, יש לו את אותה אישיות משעממת תמיד.
השנה איפשרנו לכל אחד משחקני FM להגדיר את הפרופיל האישי שלו - רוצה להיות מנג'ר שנמצא באימונים עם השחקנים? מעדיף להיות טקטיקן שעובד מאחורי הקלעים? הכל ניתן להגדרה וניתן לשינוי במהלך הזמן.
אז גם זה יהיה אחד השינויים הגדולים שיבחינו בהם במשחק החדש.

כשאנשים יצפו במשחק הכדורגל הראשון שלהם ב-FM 2015, יהיה קשה לא לראות את 2,000 האנימציות החדשות שהוספנו. הכדורגל נראה הרבה יותר טובה, כבר לא נראה משחק משנות ה-90.
כמובן שזה עדיין לא נראה אולי כמו פצצת הגרפיקה של FIFA או PES, אבל זו גם לא השאיפה שלנו. השאיפה שלנו היא שהמשחקים ב-FM ייראו כמו משחק כדורגל אמיתי.
אם נהיה ריאליים, זה ייקח לנו עוד כמה שנים להגיע לשם. יש לנו תוכנית ארוכת טווח לגבי מנוע המשחק ותצוגת המשחקים בתלת מימד, והשנה זה הצעד הראשון בתוכנית החדשה הזו.

אנשים מצפים למהפכות גדולות...מה עוד נשאר לנו לעשות? אין עוד הרבה דברים בעולם הכדורגל שלא קיימים אצלנו במשחק.
אנחנו לא הולכים לתת לשחקנים רובים שירוצו ויהרגו אחד את השני כמו במשחקי פעולה, או להוסיף חייזרים שינחתו על כדור הארץ ואחר כך לכל השחקנים יהיה 30 במהירות. הדברים האלו לא יקרו אצלנו כי אנחנו שואפים למשחק מציאותי וקרוב לאמת.
אתה יודע, אנחנו נמשיך להוביל את הז'אנר עם חידושים ותוספות, אבל עוד שנה של 3D לראשונה בסדרה? אנחנו לא יכולים לעשות את זה. אנחנו לא יכולים להוסיף 5D כי כרגע לאנשים אין מסכים שיודעים להשפריץ מים כשיורד גשם במשחק, וזה גם יהיה מסוכן קצת.
בקיצור, אנחנו נמשיך במסלול שלנו, המוכר והידוע, ונראה שאנחנו מוכרים יותר ויותר עותקים של FM בכל שנה. אנשים נהנים מהמשחק יותר בכל שנה ושנה.



מתוך FM 2015

אז חייזרים לא יהיו לנו ב-FM 2015, אבל השנה הוספתם אופציה של "ארוחה מקולקלת", לתת לשחקני היריבה ארוחה מקולקלת כדי להוריד את כשירותם לפני המשחק.
זה אמנם נמצא בגרסה הקלילה של FM Classic, אבל זה במשחק.

ג'קובסון: FM Classic זה משחק יותר כיפי, יותר קליל. זה סימולציה של המציאות, אבל לא סימולציה טהורה כמו FM הרגיל.
אבל כן, תשמע, "ארוחה מקולקלת" הייתה אחד הדברים שדיברנו עליהם רבות השנה, וגם בדקנו איך אנשים הגיבו לנושא של ההקלות וההטבות שהיו במשחקי FM Classic הקודמים.
יש לנו כמה אנשים במשרד שמאוד התנגדו לזה, וכמובן גם בקהילת המעריצים יש כאלו שהיו קולניים מאוד. אז אמרנו לכולם, והבהרנו באופן הכי ברור, ש-FM הרגיל יישאר קדוש ונקי מדברים כאלו.
אבל ב-FM Classic אנחנו מרשים לעצמנו יותר להשתעשע, כי זה משחק שמיועד לקהל קליל יותר.
אם מישהו מגיע למשחק האחרון של העונה ורוצה להשפיע על היריבה ולתת לשחקנים שלה ארוחה מקולקלת כדי שיעלו למגרש עם כאבי בטן, מי אנחנו שנעצור אותו?


בעוד ג'קובסון מציין שהנושא הכספי במשחקי FM לא מדויק ב-100% לפי מה שקורה במציאות ("אם הוא היה כזה, היית צריך תואר רואה חשבון כדי לשחק"), אנחנו רואים השנה חידושים בתחום של חוקי Fair Play, בעלות משותפת וזכויות של שחקנים.

ג'קובסון: את הנושא של Fair Play שיפרנו וליטשנו השנה. סגרנו את זהעוד בעונה שעברה, לשמחתנו.
הדבר המוזר בנוגע לחוקים של ה-Fair Play הוא שקיבלנו הרבה טיפים ממנהלי מועדונים לגבי איך זה עובד בדיוק, אבל גם קיבלנו מידע ממישהו שעבד ב-UEFA והתעסק בנושא הזה. הוא היום עובד אצלנו, אז כל הבעיות שהיו לנו במשחק הקודם טופלו.
אני לא חושב שאף אחד מהמועדונים שנכשל ב-Fair Play השנה ידע שהוא הולך להיכשל, אולי למעט אחד. כי הם לא הבינו את המגבלות וחשבו שהדברים שהם עושים יאזנו את המצב.
יש לפחות מועדון אחד שאני יודע שנכשל ב-Fair Play בגלל ששער החליפין במדינה שלו השתנה. הם תכננו את הכל לפי שער חליפין אחד, ואז נכשלנו כשהשער התחלף.
אנחנו ב-FM לא נהיה כאלה אכזריים, אין לנו שינויים בשער החליפין בגלל מלחמות.


לאחרונה שמענו ש-FIFA החליטה לאסור על בעלות חיצונית על שחקני כדורגל (מה שמהווה חלק ענק בכלכלת הכדורגל בחלק ממדינות העולם), כרגע זה מתחיל להיכנס לתוקף בהדרגה.
יש מדינות בעולם בהן זה מקובל שאיש עסקים פרטי משקיע את כספו בכרטיס של שחקן כדורגל, זה כנראה עומד להסתיים.

ג'קובסון: זה ממש ירגיז אותי אם זה יקרה. למה? בגלל שכבר שנתיים או שלוש יש לנו מתכנתים שעובדים על זה ודואגים שב-FM זה יקרה כמו במציאות, דואגים למפות את מדינות העולם כך שלמשל בפורטוגל זה יהיה מקובל.
דווקא עכשיו כשזה עובד טוב במשחק, FIFA רוצים לאסור את זה. מתסכל בהחלט.
ברזיל ופורטוגל הן כנראה שתי המדינות הגדולות בנושא הזה. יש מצב של סוכנים מאוד מפורסמים או מנג'רים מאוד גדולים, וגם בעלי מועדונים, מעורבים בעסקאות העברה וקונים באופן אישי אחוזים מכרטיס של שחקן.
אתה יודע, אם זה ייאסר זה באמת ישנה דרמטית את הנושא הכספי בכדורגל במדינות כמו ברזיל ופורטוגל. ללא הכסף הגדול הזה שמגיע לכדורגל מבחוץ, הקבוצות יתקשו לשרוד בטווח הקצר.


הודו הקימה ליגת כדורגל חדשה, דבר חדש בעולם הכדורגל, והצליחה באופן מוזר לשכנע שחקנים פורשים לחזור ולשחק שם כדורגל.
ב-FM החדש אנחנו מבינים שלא תהיה הליגה ההודית, וג'קובסון הסביר לנו מדוע היה קשה להכניס אותה למשחק.

ג'קובסון: זה לא יקרה בעיקר בגלל שלא ידענו אם תהיה ליגה. לא ידענו את החוקים, את תאריך הפתיחה של הליגה.
אתה לא יכול לתכנת ליגה ב-FM אם אתה לא יודע איך היא תעבוד, מה יהיו החוקים, מי המועדונים. נראה מה יהיה השנה...
שמעתי שבליגה הזו חתמו על חוזים לחודשיים ועל בני 44 שחוזרים מפרישה. הכדורגל משתגע, והליגה ההודית לוקחת את השיגעון לרמות אחרות.


Football Manager 2015 ישוחרר לחנויות ול-Steam ביום שישי 07/11.
FM 2015 - כל הפרטים, התמונות והסרטונים
מאמר זה הועלה ע"י כתב האתר Asify בתאריך 01/11/2014
FMisrael.com - אתר המנג'ר הישראלי